In Arnhem gaat het mes er flink in. Onderbouwde keuzes ‘Daarom is de rol van de or van cruciaal belang’, stelt adviseur Dannie Brus van adviesbureau Danthe. ‘Natuurlijk, bestuurders en managers van gemeenten moeten zelf als eersten kritisch zijn op de kwaliteit en haalbaarheid van hun eigen voorstellen en besluiten. Maar in de praktijk blijkt dat vaak lastig. Een or die zijn taak en rol ruimer opvat dan alleen het behartigen van de belangen van medewerkers, kan de organisatie helpen realistische en onderbouwde keuzes te maken voor de toekomst. Dat betekent dan wel dat je er zo vroeg mogelijk bij moet zijn. Het politiek primaat betekent dat de doelstellingen sowieso al vast liggen. Wie lijdzaam wacht op de adviesaanvraag zal merken dat ook de consequenties voor de ambtelijke organisatie tot in detail zijn ingevuld. Probeer dan maar eens om nog iets te veranderen…’ Aan de voorkant ‘Een adviesaanvraag waar je nog over punten en komma’s mag praten? Laat maar zitten, dat hoeft voor ons niet.’ Otto Tatipikalawan is er stellig in: ‘Puur positief of www.orinformatie.nl @informatief ‘Praten over punten en komma’s? Laat maar zitten’ negatief adviseren, daar koop je niets voor. Wij willen aan de voorkant zitten en dat lukt ons steeds beter. Natuurlijk moet de andere partij daaraan meewerken en soms moet je stevig stelling nemen want een directeur vindt inspraak al gauw te veel worden. Onze gemeentesecretaris ziet gelukkig het belang van draagvlak en de medewerking van de or. En de winst van onze aanpak is zichtbaar. Zo hebben we – met de vorige or – een nieuw werving-en-selectiebeleid geadviseerd, met onder andere een eigen mobiliteitsbureau. Dat is er gekomen en het komt nu in het sociaal akkoord goed van pas. Verder kunnen we ons actief bezighouden met de ontwikkeling van de organisatie. Een voorbeeld: per januari 2012 gaat Assen naar een tweehoofdige directie en de medezeggenschap was betrokken bij het opstellen van de profielschets. Ik denk dat we een redelijk compleet beeld hebben van de voornemens en plannen en daarin ook vroeg betrokken zijn. We kijken niet alleen naar binnen; er is ook oog voor regionalisering van taken en de manieren om daarin samen op te trekken met ondernemingsraden van andere gemeenten. Hierbij denk ik aan de invoering van de regionale uitvoeringsdiensten.’ Betrokken en loyaal ‘Het creëren van draagvlak heeft grote voordelen’, vindt de Assense or-voorzitter. ‘De gemeente heeft de medewerkers gevraagd om zelf met onderbouwde bezuinigingsideeën te komen. Natuurlijk is er bij een deel van het personeel ook onrust over dat snijden in eigen vlees. Maar de medewerkers waren betrokken en loyaal: het heeft geleid tot een heel boekwerk met concrete voorstellen, gekoppeld aan bedragen.’ Ook de or van Bergen op Zoom kiest er bewust voor zo vroeg mogelijk mee te praten. ‘Het organisatiebelang staat voor ons centraal’, legt voorzitter Weijdt uit. ‘Wij brengen in een werkgroep met P&O en het vertegenwoordigend overleg de mogelijkheden in kaart. Als je vanaf het begin meeloopt, kun je bovendien oplossingen zoeken die de medewerkers het minste pijn doen. Zo denken wij bijvoorbeeld dat er veel te halen valt door de inhuur van externen te beperken.’ Randvoorwaarden ‘Vroegtijdig meepraten over reorganisaties en bezuinigingen verdient de voorkeur, maar brengt ook risico’s met zich OR informatie 12 | december 2011  17 Foto: Marion Winnink Pagina 16

Pagina 18

Heeft u een vaktijdschrift, virtual paper of digitale handleidingen? Gebruik Online Touch: weekblad converteren naar een digitale publicatie.

OR informatie, december 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication