cliënten of consumenten, maar staat in een democratisch-rechtsstatelijke verhouding tot burgers. Indien de ambtelijke status toch wordt beëindigd, moeten volgens de Raad niet alleen rechters en militairen daarvan worden uitgezonderd, maar ook beleidsambtenaren, ambtenaren die geweld mogen gebruiken tegen burgers of vrijheid van burgers mogen beperken, en ambtenaren die beslissen over de rechten en plichten van burgers. Zij zijn immers direct verbonden met de uitoefening van de overheidstaak. Het wetsvoorstel lijkt vooral Als de zeggenschap onduidelijker wordt, vervaagt de medezeggenschap bedoeld te zijn om een eind te maken aan de bijzondere ontslagprocedures voor ambtenaren, omdat die duur en tijdrovend zouden zijn. De Raad zet daar vraagtekens bij en constateert dat de ambtelijke ontslagprocedures eenvoudiger en sneller kunnen; afschaffen van die procedures is niet direct nodig. Zij constateert verder dat het voorstel optimistisch is over de kosten die eraan zijn verbonden en dat het moment niet zo gelukkig is gekozen: de operatie zal samenvallen met de ingrijpende bezuinigingen en herstructureringen voor het overheidsapparaat die in het regeerakkoord zijn aangekondigd. Tegenover dit alles staat de Europese richtlijn om ambtenaren als gewone werknemers te gaan behandelen. De druk van deze Europese beleidslijn wordt steeds sterker en het initiatiefwetsvoorstel is dan ook verre van kansloos. Vervagen Als de arbeidsverhoudingen bij de Rijksoverheid verder worden genormaliseerd en geharmoniseerd – met name onder druk van Europa – betekent dit dat de medezeggenschap een belangrijke rol moet gaan vervullen om invloed op te eisen. Als de zeggenschap steeds onduidelijker wordt, zal dit ook de medezeggenschap doen vervagen omdat het steeds moeilijker zal worden om aan werkgeverskant de verantwoordelijke gesprekspartner te vinden. Ook is het onwenselijk dat er zeer grote vakbonden ontstaan die ver van hun leden verwijderd raken. Indien we de belangen van medewerkers niet meer kunnen behartigen door onduidelijke (centrale) gesprekspartners, dan zijn het de grote (Europese) onbekenden die de matrixborden bedienen en de richting bepalen. Medezeggenschap kan daardoor de zeggenschap niet meer volgen en dat zal ergens in de komende vijftien tot twintig jaar het einde betekenen van de medezeggenschap zoals wij die kennen. Ruim voor die tijd dient er een manier te worden gevonden om volwaardige invloed voor werknemers (ambtenaren) te behouden. Marco Sikkel is adviseur (mede)zeggenschap bij het CAOP. ...en vind je weg in de or-wereldZoek niet verder... Zit je in de or? Dat is een hele verantwoordelijkheid. Met het OR Basispakket sta je er niet alleen voor! Waar bestaat het OR Basispakket uit? WOR, tekst & commentaar Je krijgt de volledige tekst van de WOR met deskundige uitleg van mr. Otto Albers. Hierdoor weet je als or-lid hoe je de wet gemakkelijker toepast in je dagelijks functioneren. OR Jaarboek Je vindt snel en efficiënt de juiste informatie die je zoekt op alle belangrijke terreinen van het or-werk, zoals de bevoegdheden, werkwijze en faciliteiten van de or. Waarom het OR Basispakket bestellen? • Je maakt een succesvolle start met de juiste kennis en meer zelfvertrouwen. • Je worstelt niet langer met vragen die je tegenkomt. • Je bent een waardevolle gesprekspartner voor je bestuurder. • Je krijgt voor slechts € 65,- twee succesvolle or-titels. MEER INFORMATIE EN BESTELLEN: WWW.ORINFORMATIE.NL/SHOP 46  OR informatie 12 | december 2011 @informatief www.orinformatie.nl Nieuw! €65,OR Basispakket Extra: €22,50 Dé wegwijzer voor het nieuwe or-lid Pagina 45

Pagina 47

Voor drukwerk, online sportbladen en onderwijscatalogi zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw tijdschriften.

OR informatie, december 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication