mee’, waarschuwt adviseur Theo Brassé van Danthe. ‘In bepaalde situaties – denk aan een vechtrelatie met de bestuurder – kan een defensieve, formele benadering zelfs wel eens de enige optie zijn. Maar ook als een proactieve rol mogelijk is, moet je als or zorgen dat de randvoorwaarden voor die rol aanwezig zijn. Dan is het ten eerste van belang dat je kunt beschikken over de benodigde expertise. We hebben het hier over unieke, omvangrijke en complexe operaties. Ten tweede verlopen grote organisatieveranderingen vaak chaotisch en onvoorspelbaar. Dat vraagt om de nodige vaardigheid in procesbeheersing van alle partijen. Ten derde: de grenzen van het politiek primaat zijn lang niet altijd helder. En als laatste: publieke taken worden steeds vaker in samenwerkingsverbanden (agentschappen, gemeenschappelijke regelingen, NV’s et cetera) georganiseerd. Verschillen in het juridisch regime van organisaties leiden vaak tot ingewikkelde processen, waarbinnen het voor or’s nog moeilijker opereren is.’ Tong op de schoenen ‘Het gevaar is levensgroot dat de organisatietop gaat luchtfietsen’ Het politiek primaat hoeft tijdig advies van de or over de gevolgen van het beleid voor medewerkers niet in de weg te staan. ‘In Arnhem hebben we de criteria waaraan we de veranderingen toetsen, vastgelegd in een convenant met de WORbestuurder’, vertelt Johannes Kon. ‘Ook onze invloed – heel erg vóórin het proces – is daarin opgenomen. De medezeggenschap spreekt wekelijks met het veranderteam en onze mogelijke adviezen, suggesties en commentaren kunnen zonodig daags daarna op het intranet staan voor alle medewerkers. Dat is af en toe met de tong op de schoenen voor de or, maar het levert betere en zorgvuldiger besluiten op. Bovendien is het college zo op de hoogte van wat er leeft op de werkvloer en ontstaat er meer draagvlak onder de medewerkers. De route van de besluitvorming is daarna als volgt: de or ontvangt het voorgenomen besluit van het college voordat het naar de gemeenteraad gaat en adviseert daarover. Ons advies wordt verwerkt in het definitieve besluit van het college. De Raad ziet zodoende én het advies van de or én het besluit van de ondernemer, en kan daar dus zijn mening over geven. Dat gebeurt ook nadrukkelijk. Het politiek primaat wordt zo niet aangetast. Het gaat hier over het moment waarop de or kan adviseren over de gevolgen voor de medewerkers.’ Ton Hesp is eigenaar van Hesp HR Publishing. Gratis position paper Over de gevolgen van de bezuinigingen in gemeenten voor de strategische keuzes van de or schreven AEF en Danthe een position paper: ‘De or en organisatieveranderingen in gemeenten’. Op te vragen bij secretariaat@danthe.nl of bij a. vanveldhuisen@aef.nl TO BEORNOT TRAINING actieF EN EFFECTIEF IN DE OR             imkopleidingen.nl/ae 18  OR informatie 12 | december 2011 @informatief www.orinformatie.nl TO BE Pagina 17

Pagina 19

Interactieve web rapport, deze flyer of clubblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van e-onderwijsmagazines.

OR informatie, december 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication