Handige diagnosetools Naast veelal schriftelijke vragenlijsten die gebruikt kunnen worden bij de analyse van de ontwikkelingsvraag, zijn er ook een aantal handige tools op internet waarmee de or de eigen ontwikkelbehoefte in kaart kan brengen: ■ OR-scan van Bureau Zuidema; ■ competent OR van WVM; ■ quickscan van Stavoor; ■ competentiemeter van SBI. een aantrekkelijke offerte kan worden getoond. Uit de kwaliteitsmetingen van het GBIO blijkt overigens dat trainers van de bekende scholingsinstituten een hoge kwaliteit leveren; kortom prima trainers zijn. echter, waar trainers nog te weinig in slagen is het vormgeven van de rol als leeradviseur. Dat vraagt wellicht om wat minder empathie en meer prikkeling van de or. Daarbij kan de vertrouwensrelatie soms in de weg zitten. Dan is het handiger beide rollen te scheiden. Analyseren teit aan interventies. Met individuele en collectieve leermomenten, maar ook met deskundigheidsbevordering door raadpleging van interne deskundigen. Ook besteedt een leeradviseur aandacht aan het borgen van de persoonlijke ontwikkeling die een orlid heeft doorgemaakt tijdens het or-werk. Het werken met competenties en Erkenning van Verworven Competenties (EVC’s) is hiervan een voorbeeld. Een leeradviseur is in staat verder te kijken dan de eerstvolgende training en kan een effectieve ontwikkelomgeving voor de or inrichten. Trainingen die daarna worden gevolgd, vinden hun oorsprong in het ontwikkelplan en krijgen daarmee een betere basis en voedingsbodem, omdat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Daarmee stijgt het rendement. www.orinformatie.nl Verschillen De trainer is een professional en is in staat een goede leersituatie te creëren binnen één- of meerdaagse training(en), waarbij rekening wordt gehouden met didactisch verantwoorde werkvormen. Het behalen van de vooraf vastgestelde leerdoel/leerresultaten is de insteek. Het leerrendement van de trainingsdagen kan door de trainer worden vergroot door rondom de training activiteiten af te spreken, zoals intake, coaching en begeleiding. De trainer richt zich daarbij vooral op de opleidingsbehoefte in plaats van de ontwikkelingsbehoefte. Het is goed te beseffen dat een trainer er persoonlijk belang bij heeft een training te verkopen, liefst op maat en passend binnen de GBIO-bijdrageregeling, zodat er Or’s hebben de nodige potentie, maar zijn vaak onvoldoende in staat om op eigen kracht hun ontwikkelbehoefte te formuleren en om te zetten in een adequate ontwikkelstrategie, zoals geïllustreerd in het voorbeeld aan het begin van dit artikel. Deze or’s laten duidelijk merken dat zij ondersteuning en begeleiding behoeven. Toch kan de raad ook zelfstandig een eerste stap zetten in het opzetten van een ontwikkelplan. Door het maken van een goede analyse van de huidige en gewenste situatie ontstaat bewustwording. Via internet zijn handige tools beschikbaar om de or te helpen bij het maken van een analyse. Het is dan wel raadzaam iemand van buiten de raad te betrekken bij de het vaststellen van de diagnose. Iemand die in staat is de or een spiegel voor te houden. Hierbij zou een leeradviseur van toegevoegde waarde kunnen zijn. Geraldo Kumeling is trainer/adviseur Medezeggenschap bij Bureau Zuidema OR informatie 11 | november 2010 ■ 35 Pagina 34
Pagina 36Heeft u een onderwijscatalogus, onlinekat of etijdschriften? Gebruik Online Touch: drukwerk digitaal op uw website plaatsen.
OR informatie, november 2010 Lees publicatie 20Home