tevreden te houden’ Eerste advies Na ruim twee jaar, in de zomer van 2009, kreeg de bor zijn eerste grote adviesaanvraag. Verlaan geeft toe dat dit wat laat lijkt, maar wijst erop dat een reorganisatie veel voorbereidingstijd vergt. ‘Voordat je hebt geïnventariseerd wat er allemaal moet gebeuren en voordat je hierover een bestuurlijk akkoord hebt, ben je een paar jaar verder. Pas dan komt de formele advisering in beeld.’ Niet dat de bor in de tussentijd heeft stilgezeten. De raad liet zich voortdurend door Verlaan informeren, wisselde onderling ideeën uit over hoe het verder moest en was dus terdege voorbereid toen de adviesaanvraag kwam. De aanvraag had betrekking op het functieboek waarin alle functies staan beschreven, verdeeld over de 10 clusters waarin de regio MWB is verdeeld. Omdat er 3 soorten clusters zijn – landelijk, verstedelijkt en stedelijk – is het systeem van functieopbouw niet voor alle clusters gelijk. Baselier: ‘Best lastig, dus. We hebben dan ook alle tijd genomen die nodig was om zorgvuldig te adviseren, want het risico van juridische procedures als achteraf zaken scheef blijken te zitten, is te groot.’ Klankbord Vlnr: Adviseur Jaap de Jong, bor-voorzitter Ad Baselier en regionaal commandant Paul Verlaan extern bor-voorzitter bekleedt. ‘Mijn taak is tweeledig: ik organiseer de vergaderingen en zit ze voor, daarnaast geef ik sturing aan de medezeggenschap in dit ingewikkelde fusieproces.’ Is dat niet lastig, twee kapiteins op een schip? ‘Integendeel’, meent Ad Baselier. ‘Bij zo’n grootschalig project is het goed om een extern, onafhankelijk iemand erbij te hebben. Formeel ben ik voorzitter, maar in de praktijk Jaaps plaatsvervanger. Dat geeft mij ook de ruimte om het standpunt van mijn eigen korps – ik ben tevens afgevaardigde van Bergen op Zoom – te verdedigen.’ www.orinformatie.nl De belangrijkste rol van de bor in het fusieproces is volgens De Jong niet die van advisering en instemming, maar die van klankbord vanuit de organisatie. ‘Zo hebben we veel invloed op hoe naar de vrijwilligers wordt gecommuniceerd. Zij staan nogal ver van het hele gebeuren. Ook is er veel aandacht voor arbeidsvoorwaarden, die zijn voor de beroepskrachten heel belangrijk, maar voor de vrijwilligers veel minder. Goed verzekerd zijn vinden ze daarentegen wél belangrijk, zeker zij die een eigen zaak hebben of als zzp’er werken.’ De bor heeft ervoor gezorgd dat deze groep een goed verzekeringspakket krijgt. De Jong: ‘Verder zoeken we naar oplossingen voor praktische problemen die door de fusie zullen ontstaan. Iemand die overdag beroeps was bij het ene korps en ’s avonds vrijwilliger bij het andere, is tegenwoordig niet meer toegestaan omdat dan de Arbeidstijdenwet wordt overtreden. Daar proberen we een mouw aan te passen.’ ‘Ook hebben we de commissie Vrijwilligers in contact gebracht met het bijzonder georganiseerd overleg’, vult Baselier aan. ‘Onze bedoeling is dat de vakbonden in het overleg ook de belangen van de vrijwilligers laten doorklinken. Het bgo heeft toegezegd dat het zich daarvoor wil inzetten. Een mooi resultaat, toch?’ Constructief ‘De belangrijkste rol van de bor is een klankbord zijn voor het personeel’ Ondanks dat de fusie officieel is, blijft de bor voorlopig bestaan. Het streven is om per 1 september een nieuwe or te hebben. ‘We zijn druk bezig met het opzetten van een nieuwe medezeggenschapsstructuur’, zegt Baselier. ‘Er komt een centrale or met daarnaast een oc voor elk van de 10 clusters. De oc’s krijgen zeggenschap over plaatselijke kwesties, over de invulling van dit mandaat moeten nog afspraken worden gemaakt.’ Daarmee is het veranderproces nog niet klaar. De nieuwe medezeggenschapsstructuur moet namelijk ook nog in de veiligheidsregio worden geschoven, zodat één gestroomlijnde medezeggenschap voor alle dienstonderdelen ontstaat. De Jong: ‘Dat is nog een lastige klus, want dan hebben we het over de rode, blauwe en witte kolommen, dus brandweer, politie en GGD, plus de gemeentelijke taken. Die onderdelen hebben voor de rechtspositie van hun personeel te maken met verschillende wetten, bijvoorbeeld de Wet op de veiligheidsregio’s, maar ook de Politiewet. Het is ook nog niet duidelijk of dit onder één centrale or te vangen is.’ Al met al kijken de drie heren met voldoening terug op een geslaagde fusie. Verlaan: ‘Nu het eenmaal zover is, zullen we zeker nog hobbels en kinderziektes tegenkomen in het nieuwe systeem van planning en control en het werken met andere kwaliteitseisen. Maar over het functioneren van de medezeggenschap ben ik zeer te spreken. We werken constructief samen.’ OR informatie 1/2 | januari/februari 2010 ■ 19 Pagina 18

Pagina 20

Interactieve erelatiemagazine, deze drukwerk of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van internet gidsen.

OR informatie, januari/februari 2010 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication