Actualiteiten ■ Bedrijfsleven Or Centrum Maliebaan eist onderbouwing fusieplan De ondernemingsraad van Centrum Maliebaan in Utrecht gaat niet zomaar akkoord met de fusieplannen van hun bestuur. Hiermee is de voorgenomen juridische fusie voorlopig van de baan. De Utrechtse instelling voor verslavingszorg Centrum Maliebaan en de instelling voor geestelijke gezondheid Altrecht werken al langer nauw samen. Dat bevalt de medewerkers van Centrum Maliebaan goed, maar ze vrezen dat hun manier van werken en hun familiecultuur onder druk komen te staan als hun organisatie opgaat in het veel grotere Altrecht. Om die gevoelens te peilen, hield de or een enquête onder zijn achterban. De uitkomst: ruim 85 procent van de medewerkers is tegen de fusie, onderbouwd met argumenten. ‘De or is een afvaardiging van de achterban. Wij nemen dit signaal serieus door te kijken naar alternatieven’, vertelt or-woordvoerder Jeffrey Manuputty. ‘Het gaat ons om een goede onderbouwing van nut en noodzaak van de fusie. Voor meer draagvlak voor veranderingen heeft de achterban alle informatie nodig om een gedegen oordeel te kunnen vellen, net als de or.’ De or van Centrum Maliebaan nam bezwaren van de achterban serieus en adviseerde negatief over de voorgenomen fusie. Bestuurder Paul van der Linden ziet de bezwaren vooral als emoties die horen bij een fusieproces. Er vallen immers geen gedwongen ontslagen, beide instellingen zijn financieel gezond en er is een goed sociaal plan. Mede daarom liet hij een financiële onderbouwing achterwege in zijn fusiedocument. De medewerkers daarentegen vrezen voor expertiseverlies, meer bureaucratie en psychiatrisering van de patiënten, waardoor opgebouwde contacten verloren dreigen te gaan. Daarom wil de or toch een cijfermatige onderbouwing zien. De adviesaanvraag over de fusie heeft de or ‘gedocumenteerd’ afgewezen, aldus Initiatiefgroep strijdt voor toekomst GVU De Initiatiefgroep Intern Exploitant GVU roept de Utrechtse politiek op zich te herbezinnen op de toekomst van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht, dat sinds december 2006 in handen is van Connexxion. Volgens de initiatiefgroep is het stadsvervoer in Utrecht beter af als gemeentelijke instelling. De or van GVU is één van de initiatiefnemers van de Initiatiefgroep. ‘Als or alleen kom je niet ver. We zijn dan ook blij met de hulp van de bonden die er ook zitting in nemen’, www.orinformatie.nl vertelt or-voorzitter Esmi Swart. Volgens haar is het ‘het uur U’ in Utrecht, want in mei gaat de aanbesteding lopen van de Bestuur Regio Utrecht (BRU), het samenwerkingsverband van negen Utrechtse gemeenten. Eind van dit jaar moet duidelijk zijn aan wie de nieuwe concessie voor het gemeentelijk vervoer – in combinatie met het streekvervoer – wordt toegekend. Als het aan de Initiatiefgroep ligt, komt het GVU weer direct onder Utrecht of onder de BRU te vallen. Want medewerkers en or-leden van het GVU zijn niet tevreden over hun organisatie sinds het stadsvervoer is aanbesteed. ‘Als je in concessies denkt, wordt winst maken je hoogste doel’, zegt Swart. ‘Het eerste dat passagiers daarvan merken, is dat er niet wordt geïnvesteerd in nieuw materieel wanneer een concessie ten einde loopt.’ Ook de dienstregelingen komen onder druk te staan. En Swart twijfelt er niet aan dat uiteindelijk ook aan de cao zal worden getornd. Een ander gevolg van de concessieregeling is dat de identiteit van het stadsvervoer verwatert. ‘Of we nu een vestiging worden van Connexxion of een ander bedrijf, het publiek kan bij klachten niet meer direct aankloppen bij de lokale politiek.’ En dat terwijl Utrecht in aanmerking komt voor een uitzondering op het concessiebeleid. ‘Net als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag mag Utrecht het stadsvervoer in eigen beheer houden. Dat zou in onze opinie beter werken. Maar het is de politiek die beslist.’ Vandaar dat de initiatiefgroep zich met zijn pamflet tot de politiek wendt. ‘De SP is al overslag. Maar op korte termijn moeten we beoordelen of deze actie iets gaat opleveren’, vertelt Swart. Connexxion heeft nog niet gereageerd op het initiatief. OR informatie 1/2 | januari/februari 2010 ■ 7 Manuputty. ‘De procedure schrijft voor dat de bestuurder nu aan zet is door het nemen van een besluit.’ Intussen voeren or en bestuurder op constructieve wijze overleg met elkaar. ‘Afhankelijk van de uitkomst zal de or echter niet aarzelen om, zo nodig, gebruik te maken van de hem toegekende rechten.’ foto: Hans Vroege Pagina 6

Pagina 8

Interactieve digitale reisgids, deze vaktijdschrift of club blad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van online uitgaven.

OR informatie, januari/februari 2010 Lees publicatie 12Home


You need flash player to view this online publication