Derde landelijke debatdag voor or-leden Vurig, maar wel doordacht OR informatie en Stavoor houden op 16 april voor de derde keer het landelijke debattoernooi voor or-leden. Debat en medezeggenschap is een mooie combinatie. ‘Door te debatteren leer je goed te luisteren, snel en gevat te reageren en vooral goed te analyseren’, aldus een debatcoryfee. Maar hoe kan debatvaardigheid het or-werk versterken? En leidt debatteren niet juist tot het vergroten van tegenstellingen en daarmee zelfs tot conflicten? Door Isaäk Mol en Johannes Kooistra ■ Persoonlijke overtuigingskracht ■ Wederzijds respect ■ Nieuwe dimensie I n het or-werk gaat het vaak over het overtuigen van de ander: de bestuurder, andere or-leden of collega’s. Overtuigen doe je natuurlijk in de eerste plaats door met goede argumenten te komen. De argumentatie is een voorwaarde om overtuigend te kunnen zijn. Maar er komt nog meer bij. Argumenten moet je treffend verwoorden, doseren en goed getimed brengen. Echt overtuigend word je pas als er ook op het persoonlijk vlak iets gebeurt. De bestuurder die door je inbreng echt merkt dat je een punt hebt en voelt dat zijn eigen opvatting het nog net niet is. Dat je zo oprecht en doordacht bent dat hij niet om de or heen kan. Deze combinatie van argumentatie en persoonlijke overtuigingskracht maken je overtuigend. Door regelmatig te debatteren ontwikkel je deze vaardigheden. In de eerste plaats leer je argumenten te gebruiken om standpunten goed te kunnen onderbouwen. Je leert argumenten te beoordelen – ook die van de bestuurder – of ze wel van toepassing zijn. Je leert de argumentatie te analyseren en snel de kern van het betoog door te krijgen. Daardoor kun je to the point reageren. Je leert aandachtig te luisteren en relevante vragen te stellen. Je werkt 14 ■ OR informatie 3 | maart 2010 aan presentatie- en gespreksvaardigheden en ontdekt en ontwikkelt je persoonlijke overtuigingskracht. Uiteindelijk durf je meer ruimte te nemen, meer voor iets te gaan staan en tegelijk genuanceerder en kwetsbaarder te zijn. Kortom, deze debatvaardigheden helpen je in de bovengenoemde contactmomenten in je or-werk. Respect en nuance Belangrijk punt in een debat is het scheiden van inhoud en relatie Niettemin wordt debatteren vaak geassocieerd met mensen die met verhitte koppen en stemverheffingen iets uitvechten. Onze ervaring is dat wie regelmatig debatteert juist een genuanceerde houding ontwikkelt. In de voorbereiding op een debat breng je zowel de voor- als tegenargumenten van een standpunt in kaart. Door te debatteren leer je zodoende dat elk standpunt meerdere gezichtpunten kent en dat het meestal de weging van argumenten en voor- en nadelen is die de uiteindelijke doorslag geeft. Or’s die de moeite nemen zich bij hun standpuntbepaling in de rol van de bestuurder te verplaatsen, zullen dit herkennen. Ook die heeft immers een goed onderbouwd verhaal. Hoe beter de or reageert op de redenering van zijn bestuurder, des te beter de onderbouwing van de bestuurder moet worden. Het scharnierpunt in het debat is vervolgens wat het meest overtuigt in de weging van de argumenten die er toe doen. Op deze wijze draagt het debat bij aan wederzijds respect. Als de or weerwoord durft te geven aan zijn bestuurder, is de kans groot om serieus genomen te worden. Als de or ook nog luistert en laat zien de argumentatie van de bestuurder serieus te wegen, wordt dit wederzijdse respect alleen maar groter. En komen betere besluiten in het vizier, simpelweg doordat er nadrukkelijkere afwegingen gemaakt worden. Belangrijk in het debat is ten slotte het scheiden van inhoud en relatie. Een scherp debat is daarom iets heel anders dan een conflict. Een scherp debat verdiept, nuanceert en draagt bij tot een oplossing. Nieuwe dimensie Debatteren is een nuttige vaardigheid voor ondernemingsraden, zoveel mag wel duidelijk zijn. Steeds vaker wordt het debat daarom als methodiek gebruikt tijdens trainingen. De debatdag van OR informatie en Stavoor biedt een nieuwe dimensie aan het debatteren voor ondernemingsraden. Want: hoe debatvaardig is uw or eigenlijk in vergelijking met andere? Isaäk Mol en Johannes Kooistra werken beiden bij Stavoor Vormen in de or-praktijk Drie voorbeelden: - een debat houden in het vooroverleg als voorbereiding op de overlegvergadering: zijn de argumenten overtuigend en is de presentatie doeltreffend? Andere or-leden kunnen een jury vormen om feedback te geven; - een debat in de or om een stuk van de bestuurder van verschillende kanten te bezien en de kern van het geschilpunt tussen or en bestuurder te vinden; - het gebruik van een debat (meestal met een gespreksleider) om een achterbanbijeenkomst te houden over een actueel onderwerp. www.orinformatie. Pagina 13

Pagina 15

Interactieve digi krant, deze drukwerk of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van online PDF's.

Or informatie, maart 2010 Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication