g m rkgeste oeotng jn die ns an erusdsis ril olls. bhet nbeaar al. nl, ieen geen ek ng De roen en ele .nl Actualiteiten ■ Bedrijfsleven Or CSU Security positief over overname Trigion De beveiligingstak van CSU staat op het punt te worden overgenomen door Trigion. De voorlopige overeenkomst is al getekend in afwachting van de adviezen van bonden, ondernemingsraden en de Nederlandse Mededings auto riteit (NMa). De or is echter vooralsnog positief. Te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Zo vat or-voorzitter Marco van Wijk de reden samen van de overname van CSU Security door de veel grotere branchegenoot Trigion, die onderdeel is van Facilicom Services Group. CSU Security wil op deze manier aansluiting houden bij de grote vier op het gebied van beveiliging. De or is blij dat er is gekozen voor het ‘een-op-een overzetten’ van het bedrijf met behoud van werk voor het huidige personeel. ‘Ik werk zelf al 23 jaar voor CSU en zie uiteraard de emotionele kanten van een dergelijke overname. Toch zijn wij ervan overtuigd dat dit momenteel en op termijn de beste optie is.’ Niet iedereen is even blij met de op handen zijnde overname, vertelt Van Wijk. CSU Security is een familiebedrijf met een informele bedrijfscultuur en medewerkers zijn bang dat dit bij het landelijk opererende Trigion anders is. Volgens de or-voorzitter valt dit in de praktijk erg mee. Ook de vrees dat het hoofdkantoor in Uden overgeheveld zal worden naar Eindhoven of dat meldkamers samen gevoegd gaan worden, is niet gegrond. De or ziet het als zijn taak collega’s gerust te stellen en de ‘kleine letters’ scherp in de gaten te houden. ‘De druk op de or is groot, we zijn verantwoordelijk voor 900 mensen.’ Daarom huurt de or professioneel advies in. ‘We overleggen met de vakbonden en de cor van CSU. Ook hebben we gesproken we de or van Trigion en beide directies. De nadruk voor ons ligt op het behoud van werk.’ De or krijgt alle tijd en ruimte die hij nodig heeft en heeft volledige inzage in alle benodigde papieren. ‘Er wordt open kaart gespeeld en dat is logisch want beide bedrijven zijn kerngezond’, zegt Van Wijk. Truckers onderweg naar 48-urige werkweek Nederlandse vrachtwagenchauffeurs krijgen een 48-urige werkweek. Hiermee voldoet Nederland aan zijn verplichtingen in de uitvoering van een Europese richtlijn uit 2002. De vakbonden proberen de werktijd beperking te vertalen naar een cao die de inkomens van de chauffeurs zoveel mogelijk spaart. Dat wordt lastig, gezien de kwetsbare positie waarin de sector zich bevindt. Vrachtwagenchauffeurs krijgen vaak een hbo-loon met een vmboopleiding, rekent Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten voor. Niet doordat het basisloon zo hoog is maar doordat ze 55 tot 60 uur werken. Het maximum per week wordt 60 uur, het toegestane gemiddelde zakt naar 48 uur. Zonder compensatie betekent dit een inkomensverlies van 15 tot 20 procent. De richtlijn is bedoeld om oneerlijke concurrentie op werktijden binnen de Europese Unie te voorkomen. Ook bevordert de beperking de veiligheid en gezondheid van de truckers. De regeling moest al in 2008 worden ingevoerd, maar de bonden kregen uitstel tot maart 2010. ‘Het is een complexe zaak met grote gevolgen voor werkgevers én werknemers. Je kunt niet www.orinformatie.nl De meeste vrachtwagenchauffeurs zijn niet blij met de werktijdbeperking die hen vanuit Europese wetgeving wordt opgelegd. verwachten dat de werkgevers een loonsverhoging van 25 procent gaan geven. Terwijl dat wel de achteruitgang van het inkomen is als je alle toeslagen voor overuren meetelt’, licht Van den Dungen toe. In zijn huidige vorm is de regeling nog een papieren tijger. Zo is het nu nog amper te controleren of chauffeurs zich aan de richtlijn houden. Sluitende controle op naleving is de volgende stap. De chauffeurs staan verdeeld tegenover deze beperking van hun vrijheid. Een FNV-enquête laat zien dat velen inkomensderving vrezen en hun werktijden zelf willen bepalen. Een deel van hen ziet hierin een kans om het basisloon omhoog te krijgen. Dit ligt tot 20 procent onder dat van vergelijkbare sectoren. Op korte termijn streeft de bond naar behoud van inkomen. Op langere termijn moeten de basislonen omhoog. Anders gaan chauffeurs juist meer uren werken als het aanbod aantrekt, vreest de bond. Een ander doel van de komende onderhandelingen is meer zeggenschap van de chauffeurs over hun werktijden. ‘Al koesteren we daarover geen hoge verwachtingen’, besluit FNV’er Van den Dungen. De werkgeversorganisaties in het vervoer reageerden vooralsnog afwijzend op elk voorstel om de inkomens van de chauffeurs te compenseren. OR informatie 3 | maart 2010 ■ 7 foto: Hans Vroege Pagina 6
Pagina 8Heeft u een gids, issuu of digi-vakbladen? Gebruik Online Touch: editie van papier naar digitaal converteren.
Or informatie, maart 2010 Lees publicatie 13Home