5 vragen aan... Menig organisatie investeert in haar medewerkers om talenten tot wasdom te laten komen. Het personeel kan rekenen op ondersteuning door de werkgever, die daarvoor een arsenaal aan Human Resource (HR)-instrumenten ter beschikking heeft. Minder bekend is dat or’s ook gebruikmaken van die instrumenten, zodat leden kennis kunnen opdoen en vaardigheden kunnen leren. echter, volgens Emiel van Eijk laten or’s op dit gebied nog veel kansen liggen. Hij schreef er in samenwerking met GITP en GBIO zijn afstudeerscriptie over. Door Sjaak van Zuijlen een voor het onderzoek samengestelde lijst van 43 HR-instrument en aangegeven welke ze gebruiken en in welke mate. De top-5 scoort boven de 75 procent. Met 95,8 procent staat op nummer 1 een cursus voor de hele or gericht op het verwerven van inhoudelijke kennis. Dat is prima. echter, slechts 28,7 procent evalueert het functioneren van individuele or-leden. Dus voor 3 van de 4 or’s is dat geen issue. Dát vind ik een voorbeeld van een gemiste kans. Als or heb je er toch belang bij dat je zeker weet dat or-leden hun werk goed doen, of in elk geval daartoe in staat zijn. Dat ze dus over voldoende kennis en vaardigheden beschikken. Als je daar als or niet structureel mee bezig bent, hoe serieus neem je jezelf dan?’ 1 gesteld, een or zijn bestaan ontleend aan het democratiseringsbeginsel van het recht op inspraak. Het lidmaatschap is vrijwillig en berust op democratische principes. Evaluatie van de or of van de leden ligt dan blijkbaar minder voor de hand. Het or-werk is echter niet vrijblijvend. Er worden steeds zwaardere eisen aan gesteld. ’ nemers en voor de organisatie. Dat moet met kennis en kunde gebeuren en daarvoor moeten or-leden hun talenten ontwikkelen. 2 3 36 ■ OR informatie 4 | april 2010 Leg dat eens uit? ‘Een ondernemingsraad is er voor de toegevoegde waarde voor werkWaarom gebeurt dat evalueren in de praktijk dan niet? ‘Omdat, een beetje gechargeerd Dat kan door de inzet van HR-instrumenten. Alleen zit op dát punt wat frictie, omdat or’s dan het gevoel hebben dat ze minder onafhankelijk zijn. In de zin van: we maken gebruik van de faciliteiten die de werkgever biedt, dus worden we ook naar zijn wensen ontwikkeld. Uit mijn onderzoek komt naar voren dat ondernemingsraden zich daar vaker overheen zetten. De overtuiging dat ze door ontwikkeling als or beter functioneren, ‘wint’ het van het gevoel dat ze wel eens minder onafhankelijk zouden kunnen zijn. Daarnaast bepaalt een professionele or zelf de doelen, de HR-instrument en zijn slechts ondersteunend. Overigens snijdt het mes hier duidelijk aan twee kanten. Het is goed Maken or’s wel goed gebruik van HR-instrumenten? ‘Het kan beter. Zo hebben or’s op Emiel van Eijk Or en HR-instrumenten: één + één = drie wanneer een or de talenten optimaal weet te ontwikkelen, want elke organisatie heeft belang bij een goed functionerende medezeggenschapsorgaan. En de bestuurder heeft belang bij gezond tegenwicht.’ ‘Ja, ondernemingsraden vinden zich beter berekend op hun taken en zeggen een betere visie te hebben op wat van de raad en wat van de leden individueel wordt verwacht. Parallel daaraan stellen ze duidelijke doelen en weten die vaak te bereiken. Wat wél opvalt, is dat de bestuurder soms het tegengestelde beweert. Helaas krijg ik daar in het onderzoek niet de vinger achter. Wat ik bestuurders en or’s in deze gevallen adviseer, is in elk geval de verwachtingen die je van elkaar hebt expliciet uit te spreken. Mogelijk dat dit nog enig resultaat oplevert.’ 4 ‘Daarmee wordt voorkomen dat er maar wat wordt gedaan. Or’s doen bijvoorbeeld veel op het gebied van scholing. Uit mijn onderzoek blijkt dat dit vaak afgebakende trajecten zijn. Bij slechts 1 op de 5 or’s zit er een plan achter. En nog geen 2 op de 10 or’s evalueert het scholingstraject. Dan heeft het amper effect, terwijl het makkelijk anders kan door bijvoorbeeld scholingsprojecten in te bedden in het loopbaanontwikkelingsplan van een individuele medewerker. Op deze manier zijn er met HR-instrumenten nog veel meer verbindingen te maken tussen wat iemand nodig heeft voor het or-werk en wat nodig is voor zijn reguliere werk. Met andere woorden, vaardigheden die je door de inzet van HR-instru menten leert in het kader van orwerk kunnen ook handig zijn in je reguliere functie, of vice versa. Maar geef dat als orlid of werknemer wel aan. Alle partijen hebben daar immers baat bij; werkgever, werknemer en uiteraard de or.’ 5 www.orinformatie.nl Het beste effect wordt dus bereikt wanneer HR- instrumenten op elkaar ingrijpen? Dus door de juiste inzet van HR-instru menten is de or effectiever? foto: Lonneke Stulen Pagina 35

Pagina 37

Heeft u een onderwijsmagazine, novia facts of e-drukwerk? Gebruik Online Touch: reclamefolder online bladerbaar op uw website plaatsen.

OR informatie, april 2010 Lees publicatie 14Home


You need flash player to view this online publication