Serie: beter functioneren Werkenderwijs en met Eigen werkwijze met strakke regie Er zijn or’s die hun mening over de schutting van de bestuurder gooien en dan afwachten. Dat werkt niet. Het gaat erom de eigen, vaak voorlopige, standpunten in te zetten als instrument voor vertegenwoordiging en beïnvloeding en deze gaandeweg te verfijnen. Daarvoor is allereerst actieplan nodig. Net zo voorlopig als de or-standpunten, want wie kan in de toekomst kijken? Vervolgens moet de raad zich aan het eigen actieplan houden en daar alleen willens en wetens van afwijken. Door Hans Heerings en Theo van Leeuwen ■ Or-toetsingspunten laten meewegen ■ Dialoog tot voortschrijdend inzicht ■ Draagvlak versterkt overtuigingskracht I n de voorgaande artikelen hebben we beschreven hoe de or in korte tijd een lijst met doelstellingen en beoordelingscriteria (met andere woorden, toetsingspunten) kan opstellen. We hebben aangegeven dat je invloed kunt uitoefenen door je toetsingspunten bekend te maken aan de plannenmakers en degenen die in jullie onderneming eindverantwoordelijkheid dragen voor besluiten. Daarbij is verondersteld dat de plannen nog in ontwikkeling zijn. Het is de uitdaging ervoor te zorgen dat jullie toetsingspunten worden meegenomen in de planvoorbereiding en besluitvorming. Dat gaat namelijk niet automatisch. Belangrijk is als or continue vinger aan de Beter functioneren Dit artikel is de vierde van een serie van vijf waarin op oorspronkelijke wijze tegen het dagelijkse functioneren van or’s wordt aangekeken. Vertegenwoordiging én beïnvloeding staan centraal bij de suggesties die worden aangedragen om dat functioneren te verbeteren. De prikkelende stellingnames nodigen uit tot verdere discussie. pols te blijven houden en ten minste twee zaken heel goed in de gaten te houden. Serieus nemen In de eerste plaats moet je controleren of de plannenmakers werkelijk iets met jullie toetsingspunten doen. Je kunt ze namelijk wel overhandigen, maar daarmee is nog niet verzekerd dat ze serieus in overweging worden genomen. En juist daar gaat het om. Invloed oefen je pas uit als jullie punten daadwerkelijk en grondig worden overwogen. Dan heb je niet genoeg aan de bevestiging dat jullie boodschap is ontvangen, dan wil je controleren dat de inhoud ook echt serieus wordt genomen. Als jullie onderneming bijvoorbeeld te koop wordt gezet, dan wil je dat jullie toetsingspunten vóór de verkoop in de dataroom komen die potentiële kopers raadplegen. Op zijn minst moet je dan van de bestuurder de verzekering hebben dat hij de toetsingspunten bij de juiste personen of instanties heeft neergelegd en dat hij de opdracht heeft gegeven ze mee te wegen in 10 ■ OR informatie 5 | mei 2010 de besluitvoorbereiding. Beter is het als een or-delegatie met deze personen in gesprek komt en zelf de punten mondeling toelicht en onderbouwt. Een dergelijk overleg zal ook voor de verdere ontwikkeling van het or-standpunt van toegevoegde waarde zijn. Invloed oefen je pas uit als jullie punten grondig worden overwogen Voortschrijdend inzicht Op de tweede plaats moet je bekijken wat er met jullie toetsingspunten wordt gedaan. Bij complexe onderwerpen die lange voorbereidingstijd vragen, bijvoorbeeld een reorganisatie, kan dat in een regelmatig voortgangsoverleg. Bij minder complexe onderwerpen die over een kortere tijdspanne spelen, kan dat in één overleg afgehandeld zijn. In beide gevallen staat in het overleg steeds de volgende vragen centraal: Wat doen plannenmakers en besluitvormers met onze toetsingspunten? Houden ze er wel rekening mee? En zo niet, waarom niet? Dat is een fundamenteel andere invulling van het overleg dan de meeste or’s gewend zijn. De meeste medezeggenschapsorganen leggen in het overleg met de bestuurder namelijk de nadruk op het verzamelen van informatie en het opvragen van gegevens over de plannen. Meestal door het stellen van open vragen en het verzamelen van cijfers, zonder dat het duidelijk is waar die informatie goed voor is. Als een plan in ontwikkeling is, kan de bestuurder veelal niet meer dan zijn probleemanalyse en zijn doelstellingen toelichten. Omdat zijn plannen nog niet klaar zijn, kan hij niet aangeven wat ze inhouden. Dat leidt tot frustratie aan beide kanten van de overlegtafel. De or krijgt het gevoel dat hij niet (tijdig) wordt geïnformeerd en de bestuurder vraagt zich af wat de or wil met al die vragen en opgevraagde gegevens. Door in plaats van dit vraag- en antwoordspel met de bestuurder te praten over hoe hij rekening wenst te houden met jullie doelen en criteria, dwing je hem toe te lichten en te uit te leggen hoe zijn eigen uitgangspunten, doelen en criteria zich verhouden tot die www.orinformatie. Pagina 9
Pagina 11Heeft u een gebruiksaanwijzing, magstream of web studiegidsen? Gebruik Online Touch: lesmateriaal digitaal publiceren.
OR informatie, mei 2010 Lees publicatie 15Home