De kwestie Amendement om aantal commissariaten aan banden te leggen Is er straks nog een toe De kwaliteit van het toezicht verbeteren, belangenverstrengeling voorkomen en het old boys network doorbreken. Deze argumenten vormden voor Tweede Kamerlid Ewout Irrgang de basis voor zijn voorstel het aantal commissariaten voor het mkb en de non-profitsector te maximeren tot 5 – zoals nu al geldt voor beursgenoteerde bedrijven. Maar is de vrees van tegenstanders van dit voorstel wat betreft een kaalslag in toezichtsland terecht? Door Jac. Janssen Ewout Irrgang, Tweede Kamerlid SP: ‘Het enige wat dit amendement doet is een uitbreiding voorstellen van de code-Tabaksblat tot de niet-beursgenoteerde bedrijven van enige omvang. De kritiek komt met name van het old boys network, waar ook MKB-Nederland-voorzitter Loek Hermans deel van uitmaakt. Zij stuurden, samen met werkgeversorganisatie VNO-NCW, een brief aan de Eerste Kamer om dit amendement tegen te houden. Terwijl het amendement vooral bedoeld is om organisaties te dwingen iets verder te kijken dan het bekende kringetje. Juist daarom is deze reactie vrij arrogant. Alsof men het zo goed deed. Denk aan alle schandalen van de laatste jaren. Het zijn dezelfde clubs waar Hermans en de zijnen toezichthouders waren. De luiken moeten een keer open. Er zijn zeker te weten goed gekwalificeerde mensen met ervaring 22 ■ OR informatie 5 | mei 2010 te vinden. Dat hoeven toch niet altijd dezelfde oudere mannen te zijn? Vijf commissariaatsfuncties is véél, zeker als het om grote organisaties gaat. Dat werk kost tijd. Mensen als Loek Hermans en Ed Nijpels bekleden soms wel 20 of 25 commissariaten. Geen wonder dat er fouten zijn gemaakt. Als het blijkbaar toch niet goed gaat in de private noch in de publieke sector, hoe kun je dan vertrouwen op zelfregulering? Hoe kan een organisatie iemand aannemen die al zoveel van dergelijke functies heeft? Ik verwacht dan ook dat de Eerste Kamer instemt. Ze kunnen alleen het hele voorstel tegenhouden, niet alleen mijn amendement.’ Steven Jellinghaus, advocaat bij De Voort Hermes De Bont en zelf commissaris: ‘Ik vind dit een geval van symboolwetgeving. De doelen die Irrgang noemt, behaal je er niet mee. Kwaliteit verbeter je niet per se door kwantiteit te beperken. Gepensioneerde commissarissen kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk meer taken op zich nemen. De tijd dat het een erebaan was ligt achter ons, want slechte toezichthouders kunnen nu aansprakelijk worden gesteld. Ook het old boys network doorbreek je er niet mee, vrees ik. Voor zware toezichtbanen heb je zware toezichthouders nodig, mensen met ervaring in het bedrijfsleven en het bestuur. Dan kom je toch al snel terecht in de gebruikelijke kringen. Een oud-minister gaat niet solliciteren op een advertentie uit de krant, die wordt gevraagd. Wat belangenverstrengeling betreft heeft Irrgang een punt: daar moet men scherper op letten. Maar ook dat bereik je eerder door bepalingen daarover in je profielschets op te nemen. Daar ligt de oplossing voor zulke doelen: in een goede profielschets. Ik zie Irrgangs voorstel vooral als een politiek statement.’ Susanne Stolte, voorzitter van het Nederlands Centrum voor Directeuren en Commissarissen in Forum: ‘Het is een ongenuanceerde maatregel. Ewout Irrgang scheert alles over één kam. De politiek gooit er snel een regel overheen en denkt dan dat het goed is. Het is waar dat commissarissen de afgelopen tijd steken hebben laten vallen en tekort zijn geschoten in het risicomanagement. Maar de oplossing zie ik meer in de lijn van de nieuwe code voor corporate governance, waarin meer de nadruk wordt gelegd op risicomanagement. We moeten weg van de belangenverstrengeling tussen bestuurders en commissarissen. Maar laat die partijen dat zelf doen. En laat commissarissen bijvoorbeeld opleidingen en opfriscursussen volgen.’ Kees van Lede, commissaris bij onder meer Heineken, Philips, Air FranceKLM en volgens Management Scope de machtigste commissaris van Nederland, in Forum: ‘Dus or’s, word wakker en maak gebruik van je voordrachtsrecht’ ‘Ik zie geen reden om verder te gaan dan de code-Tabaksblat. Als je goed met je tijd kunt omgaan, kun je meer werk verzetten en dus meer functies vervullen dan anderen die daar minder bedreven in zijn. Het helpt wel om een secretaresse en een chauffeur te hebben. En we hebben het hier over mensen die zich hebben bewezen in het bedrijfsleven. Het toezicht is tekortgeschoten tijdens de kredietcrisis. Maar dat is wel een bankenaangelegenheid, en deze maatregel geldt voor het hele bedrijfsleven. Los van inhoudelijke bezwaren kleven er ook praktische bezwaren aan het amendement. De regeling geldt voor nv’s, bv’s en stichtingen, maar niet voor verenigingen. Non-profitorganisaties kunnen bijvoorbeeld kiezen voor informeel toezicht om de regeling te ontlopen. Ik ben bang dat mensen met ervaring in het bedrijfsleven zich minder snel beschikbaar zullen stellen voor toezichtfuncties op scholen en ziekenhuizen. Het hemd is toch nader dan de rok. En het geld dat je daarvoor krijgt speelt ook een rol, al gaat het daar primair niet om.’ Lydia Schippers, zelfstandig trainer/ coach en commissaris: ‘Ik zit op voordracht van de ondernemingswww.orinformatie. Pagina 21
Pagina 23Voor brochures, online onderwijs catalogi en mailings zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw weekbladen.
OR informatie, mei 2010 Lees publicatie 15Home