Herhaling is de moeder van de wetenschap Hoe je brein wijzer wordt Als het gaat om leren, ben je als or-lid in een bevoorrechte positie. De or is dé plek waar je al doende en in hoog tempo dingen leert. Niet altijd bewust, maar over uitdagingen heb je niets te klagen. Hoe zorg je er nu voor dat het leren ook aansluit bij het systeem zoals het brein het heeft voorbereid en opgebouwd? Door Jacquelien Willemse Leestip Als auteur doe je er alles aan om je artikel onder de aandacht te brengen en te houden. Maar je hebt daar slechts beperkt invloed op. Het lezen van dit artikel en het laten ‘plakken’ werkt het beste als je je bedenkt waarvoor je het wilt gebruiken. Wil je dat dit artikel bij jou blijft plakken, presenteer het dan met je eigen plaatjes en voorbeelden aan je collega’s. Zo vergroot je de kans met 90 procent dat dit verhaal in elk geval bij jou beklijft. ze meer voor elkaar open. Leren is dus het versterken en uitbreiden van neurale netwerken. Nog een keer I edereen weet dat hij of zij een brein heeft, maar hoe dit precies werkt? Auteur Brigitte Spee zegt daarover het volgende: ‘De meeste mensen weten meer van hun fiets dan van hun brein.’ Weten jullie ook meer van de Wet op de ondernemingsraden dan van jullie eigen bovenkamer? Simpel geformuleerd heeft ons brein wel iets van een walnoot. Evenals een walnoot heeft het een harde schil met daarin de noot die uit twee helften bestaat. Deze zijn onderling verbonden met een tussenstuk. Daarnaast heeft het een gekreukelde laag met allerlei wendingen. Zoomen we in, dan zien we dat de hersenhelften uit meerdere lagen zijn opgebouwd. Zoomen we nog verder in, dan zien we dat ze uit cellen zijn opgebouwd, de neuronen. Deze hersencellen kunnen met elkaar communiceren. Er zitten zo’n 100 miljard neuronen in ons hoofd. Die neuron kan – net 16 ■ OR informatie 6 | juni 2010 Nog een keer, nog een keer. Had ik al gezegd hoe belangrijk herhaling is? zoals wij mensen – boodschappen ontvangen en uitzenden. De ontvangers worden dendrieten genoemd (stel je dit voor als oren) en de uitzenders (de mond) de axonen. Per neuron hebben we zo’n 10.000 tot 50.000 monden en oren die afgestemd zijn op andere neuronen. Verder zitten die oren en monden niet helemaal tegen elkaar aan, maar tussen elk mond en elk oor zit wat ruimte, de synaps. In die tussenruimte wordt de boodschap via chemische processen doorgegeven. Wat is nu dan leren in het brein? Leren is het maken van nieuwe dendrieten en axonen. Door actief te blijven, zowel fysiek als mentaal, kunnen de hersencellen uitgroeien. Leren is ook het versterken van de communicatie tussen dendrieten en axonen. Als ze namelijk vaak met elkaar communiceren, raken ze aan elkaar gewend, snappen ze elkaar sneller en staan In het midden van ons brein zit een gebied dat de hippocampus heet. Mocht je nog eens in Griekenland komen, dan weet je nu het Griekse woord voor zeepaardje. Dit gebied, lijkend op een zeepaardje, is heel belangrijk bij het vormen van herinneringen. En als het om leren gaat, wil je natuurlijk dat iets herinnerd wordt. Stel je nog weer die neuronen voor met hun monden en oren: als ze voor het eerst met elkaar praten, is het flink wennen. Het is even aftasten of ze dezelfde taal spreken, want ieder heeft zo z’n eigen accent. Als het wordt begrepen, geeft de neuron het door naar een volgende en zo wordt het net het soort doorfluisterspelletje dat we vroeger allemaal wel eens gedaan hebben. Als ze vaker met elkaar praten, gaan ze in de loop van de tijd genoeg hebben aan een half woord... Waarschuwing Gedurende het lezen van dit artikel, vinden er activiteiten in je brein plaats die zich nooit eerder hebben voorgedaan. Sterker nog, na het lezen van het artikel heb je een ander brein, met nieuwe en versterkte verbindingen. Schadelijk? Nee hoor! Dat geldt namelijk voor alle artikelen die je in OR informatie leest. Maar denk je eens in, hoe ongelofelijk bijzonder... www.orinformatie.nl Pagina 15

Pagina 17

Heeft u een whitepaper, magstream of digi-gidsen? Gebruik Online Touch: vakblad van pdf naar digitaal converteren.

OR informatie, juni 2010 Lees publicatie 16Home


You need flash player to view this online publication