Wil je dat iets beklijft, dan moet je de boodschap dus herhalen. Net zo lang tot de boodschap in ons langetermijngeheugen komt. Hoe vaak moet er dan gepraat worden om het niet te laten overstemmen door andere geluiden? Herhaling, herhaling, herhaling. Had ik al gezegd dat herhaling heel belangrijk is? Om aan dat halve woord genoeg te hebben, moet er binnen 40 dagen geregeld over worden gesproken of iets mee worden gedaan. Liefst in het begin vaker en meer gespreid, maar ook gevarieerd. Dan vergroot je de kans dat iets echt blijft hangen. Talking heads Het leren binnen de or wordt veelal geconcentreerd in trainingsdagen. Eén of misschien twee keer per jaar er met z’n allen op uit om te leren. Op basis van de 40-dagenregel is het de vraag hoe je ervoor kunt zorgen dat er voldoende en gevarieerder ruimte is voor herhaling. Als er geen herhaling – of toepassing, dat is voor het brein hetzelfde – plaatsvindt, is het binnen 40 dagen vervlogen en zonde van je tijd geweest. Geen tijd maken voor herhaling levert dus in de toekomst verloren tijd op. Als je het bovenstaande nu weet, hoe zou je herhaling een plek in jullie vergaderingen kunnen geven? Welke tip zou je kunnen afLiteratuur ■ www.maatwerkt.nl ■ ■ Dirksen, G. Breincentraal leren. Leren: uitgangspunten voor meer leerrendement. In: Leren in Organisaties (2005, 11). Smit, C., Pillen, P. & Tjepkema, S. Blijvend leerffect in 40 dagen - een experiment bij NS. In Tjepkema, S. & L. Verheijen Van Kiem tot Kracht: een waarderend perspectief voor persoonlijke ontwikkeling en organisatieverandering. Springer, 2009. ■ Sousa, D. How the brain learns. Thousand Oaks: Corwin Press, 2006. ■ Spee, B. Breinleren, www.nsopleidingen.nl/congresinfo/Breinleren (2009). ■ Willemse, J. & Frijters, M. Een routeplanner voor het brein: wat HRD-ers minimaal moeten weten van het brein. In: Leren in Organisaties (2007, 8/9). leiden in relatie tot communicatie met de achterban? Hoe kan de trainer jullie na de training ondersteunen bij herhaling? In je brein worden hele discussies gevoerd door je neuronen. De popgroep Talking heads heeft daarbij geen slechte naam gekozen, vanuit het neurologische perspectief. Jacquelien Willemse is directeur/adviseur van Maatwerkt leerarchitecten, e-mail: jacquelien. willemse@maatwerkt.nl Thema OR informatie congres 2010 Houd je or op de rails V olgens het kabinet is de ondernemingsraad een volwassen, niet meer weg te denken instituut dat goed op de rails staat. echter, diverse vakbonden hebben al kritiek geleverd op dit standpunt. Hoog tijd dus om de vinger aan de pols van or’s te leggen. Hoe gaat het er in de praktijk van het or-werk aan toe? Zit je als or op het juiste spoor? Reden voor OR informatie om dit onderwerp centraal te stellen tijdens het OR informatie congres 2010. Het centrale thema van het congres is Houd je or op de rails. Het congres wordt dit jaar gehouden op donderdag 4 november bij Hogeschool Domstad in Utrecht. Tijdens deze dag willen we de praktijk van het or-werk centraal stellen. In drie workshopsronden komen alle facetten van het or-werk aan de orde. Wil je heel specifiek advies over een bepaald onderwerp, dan kan dat ook. In korte adviesgesprekken van ongeveer 10 minuten met een adviseur van jouw keuze kun je je vraag uitdiepen en krijg je gericht antwoord. Daarnaast is er nog een scala aan andere activiteiten. Daarover later meer. Kortom, reden genoeg om aanwezig te zijn op 4 november in Utrecht. Website Noteer 4 november alvast in je agenda en mis deze Dag van de Medezeggenschap niet! Houd ook de website in de gaten: www.congres.orinformatie.nl. www.orinformatie.nl OR informatie 6 | juni 2010 ■ 17 Pagina 16

Pagina 18

Scoor meer met een webwinkel in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

OR informatie, juni 2010 Lees publicatie 16Home


You need flash player to view this online publication