.nl foto: Stichting Lezen en Schrijven Bernard Wientjes, voorzitter van VNO-NCW, en Paul Rosenmüller, lid van de Raad van Commissarissen, tijdens de kick-off van de bewustwordingscampagne laaggeletterdheid bij schoonmaakbedrijf CSU. ven in het land. Binnen ons bedrijf werken er ruim zevenhonderd mensen die moeilijk kunnen lezen en schrijven. Probleem is evenwel dat deze mensen zich niet spontaan bij je melden, met alle gevolgen van dien. On- en laaggeletterdheid leidt tot minder participatie op de werkvloer. Daarnaast brengt niet kunnen lezen of schrijven risico’s met zich mee, met op het gebied van veiligheid. Zo kunnen mensen de voorschriften op schoonmaakmiddelen niet lezen. Ook hebben ze moeite met de bewegwijzering in bedrijven en zijn ze bovendien belemmerd in het lezen van de mails die ze vanuit onze organisatie ontvangen. Twee jaar geleden onderzochten we in het kader van het Jaar van de Gelijke Kansen samen met vakbond CNV hoe het stond met die gelijke kansen binnen ons bedrijf. Hieruit bleek dat laaggeletterdheid mensen onder meer belemmerde zich verder te ontwikkelen in hun loopbaan. Mede op grond hiervan hebben wij besloten om samen met de Stichting Lezen en Schrijven een project van de grond te tillen dat laaggeletterdheid bij CSU moest terugdringen. We zijn een interne campagne gestart waarin we het probleem met behulp van duizenden posters en flyers onder de aandacht brachten. Tegelijkertijd kregen onze leidinggevenden een cursus waardoor ze laaggeletwww.orinformatie.nl terdheid leerden herkennen. Bovendien vroegen we hen in de jaarlijkse meewerkweek, waarin leidinggevenden en kantoorpersoneel ook zelf een weekje gaan poetsen, om laaggeletterdheid te adresseren op de werkvloer zelf. Alleen al die campagne leidde ertoe dat we binnen twee maanden zo’n tweehonderd aanmeldingen hadden voor de taalcursus. Inmiddels is er zelfs een wachtlijst, dus je kunt wel zeggen dat de aanpak succesvol is.’ ‘Blijf, ook als or, aandacht vragen voor dit onderwerp’ Rian van Beek, hoofd personeelszaken regio Zuidwest-Nederland bij Van Gansewinkel Groep: ‘We waren in de 2005 een van de eerste bedrijven die met laaggeletterdheid aan de slag gingen. We begonnen toen met vijf medewerkers: chauffeurs-beladers en productiemedewerkers. De taalcursus maakt al vier jaar structureel deel uit van het opleidingsbeleid. Gemiddeld is er een keer per jaar gelegenheid om een cursus van tien tot twaalf avonden te volgen. Als er meer aanvragen zijn, starten we een tweede. De opzet is interactief, dat wil zeggen dat cursisten zelf teksten mogen meenemen. Dat kunnen werkdocumenten zijn, maar ook brieven waar ze thuis mee worstelen. Het gaat vooral om geschreven taal. Iedereen heeft daar mee te maken, bijvoorbeeld bij het lezen van instructies, het ondertekenen van bonnen, noem maar op. Wil je laaggeletterdheid aanpakken, dan is bewustwording de eerste stap. In het begin hebben we de or erbij betrokken om het probleem onder de aandacht te brengen. Maar je moet er aandacht aan blijven geven. Ik heb laatst nog wat flyers opgevraagd bij de Stichting Lezen & Schrijven en deze verspreid onder leidinggevenden. Daarin staat hoe je ongeletterdheid kunt herkennen, bijvoorbeeld als iemand zegt dat hij zijn bril vergeten is wanneer hij iets moet lezen of ondertekenen. Ik merk dat hoe langer het programma draait, des te makkelijker het wordt. Het taboe gaat eraf, mensen voelen zich veilig. Medewerkers die de cursus hebben gevolgd, werpen zich op als ambassadeur voor de volgende groep. Bedrijven die nog moeten beginnen raad ik aan om de zaak niet te hoog in te zetten. Geen beleidstukken, maar gewoon doen. Praat met mensen en probeer een gevoel te krijgen bij het probleem. Waar zit het, wat speelt er? En houd de instroom zo laagdrempelig mogelijk.’ Meer informatie www.weekvandeAlfabetisering.nl www.taalwerkt.nl OR informatie 09 | september 2010 ■ 35 Pagina 34

Pagina 36

Heeft u een onderwijsmagazine, onlinekat of internet vaktijdschriften? Gebruik Online Touch: uitgave digitaal bladerbaar uitgeven.

OR informatie, september 2010 Lees publicatie 18Home


You need flash player to view this online publication