Beperkt maar belangrijk Eén jaar na de nieuwe richtlijn voor de Eor De toenemende internationalisering heeft zijn weerslag op de medezeggenschap binnen ondernemingen. Europese ondernemingsraden spelen een steeds belangrijkere rol bij de besluitvorming, onder meer omdat ze helpen het draagvlak voor besluiten te vergroten. Inmiddels is het ruim één jaar geleden dat de nieuwe Eor-richtlijn is herschikt. Wat heeft dat opgeleverd? Door Marcel de Vries en Alain Camonier Waarom een aangepaste EOR-richtlijn? Belangrijkste veranderingen Aandachtspunten in de praktijk D e herschikking van de Eor-richtlijn is voor Nederland slechts een beperkte ingreep gebleken. De reden hiervoor is dat, vergeleken met de meeste andere Europese landen, medezeggenschap zich goed heeft kunnen ontwikkelen in Nederland. Zo heeft ons land de originele Eor-richtlijn in een aparte wet vertaald: de Wet op de Europese ondernemingsraden (WEOR), die al in 1997 in werking is getreden. Desondanks is de nieuwe Eor-richtlijn voor verschillende ondernemingen een reden om stil te staan bij de eigen Europese medezeggenschapstructuur. Bij een aantal van deze ondernemingen zijn veranderingen binnen (de relatie met) de Europese ondernemingsraden als gevolg van de herschikking van de Eor-richtlijn, onderwerp van gesprek geweest. De overwegingen daarbij zijn het waard om hier te beschrijven. Het is echter wel belangrijk te beseffen dat dit artikel geen wetenschappelijke basis heeft. Instellen Eor De hoofddoelstelling van de nieuwe Eorrichtlijn is om Europese ondernemingsraden in staat te stellen hun medezeggenschapsrol zo goed mogelijk te vervullen. Daarnaast dienen Europese ondernemingsraden een belangrijke rol te spelen bij het ontwikkelen van een sociale dia28 ■ OR informatie 11 | november 2012 Slechts 36 procent van de ondernemingen heeft een Eor opgericht loog binnen internationale concerns. De wijziging van de Eor-richtlijn beoogt onder meer het versterken en waarborgen van het recht van werknemers op transnationale informatie en raadpleging. Daarnaast moet de nieuwe richtlijn de rechtszekerheid vergroten door tekstuele aanpassing van een aantal bepalingen van de oude Eor-richtlijn, vooral die met betrekking tot de oprichting en het functioneren van Europese ondernemingsraden. Of een onderneming en haar werkmaatschappijen onder de werkingssfeer vallen van de Eor-richtlijn en de implementatie daarvan in de WEOR, moet in een aantal stappen worden onderzocht. echter, kort door de bocht moet een onderneming een Europese ondernemin gsraad instellen als er een geheel van ondernemingen is, bestaande uit een moed eronderneming en een onderneming of ondernemingen waarover zij de zeggenschap uitoefent en waarvan 1) ten minste twee ondernemingen in verschillende EU-lidstaten zijn gevestigd, 2) sinds twee jaar ten minste één onderneming gemiddeld ten minste 150 werknemers in een EU-lidstaat en een andere onderneming gemiddeld ten minste 150 werknemers in een andere EU-lidstaat heeft en 3) alle ondernemingen tezamen sinds twee jaar gemiddeld ten minste 1000 werknemers in de EU-lidstaten hebben. Achtergronden herschikking Toen het voorstel voor de nieuwe Eor-richtlijn werd geïntroduceerd in juli 2008, werd vastgesteld dat er ongeveer 820 Europese ondernemingsraden werkzaam waren, die in totaal 14,5 miljoen werknemers vertegenwoordigden. Dit lijkt veel, maar tevens werd toen geconstateerd dat slechts 36 procent van de ondernemingen die binnen het toepassingsgebied van de richtlijn vallen, een Europese ondernemingsraad heeft opgericht. De Europese Commissie heeft toen geoordeeld dat de oude Eor-richtlijn niet optimaal functioneerde. Bestaande Europese ondernemingsraden werden, met name bij herstructureringen, niet altijd naar behoren geïnformeerd en geraadpleegd. Ook zou de rechtszekerheid onvoldoende zijn gewaarborgd als gevolg van onduidelijkheden in de regelgeving, en zou de samenhang tussen regelgeving inzake informatieverstrekking en raadpleging op Europees en lokaal niveau beter moeten worden afgestemd. Tenslotte zouden er meer ondernemingen met een Europese ondernemingsraad moeten komen. Belangrijkste veranderingen 1. De nieuwe Eor-richtlijn maakt duidelijk dat het bestuur van een onderneming verplicht is om de benodigde gegevens te verschaffen voor de opening van onderhandelingen en de oprichting van een Europese ondernemingsraad. Het betreft vooral gegevens over de structuur van het concern en het personeelsbestand. Voor de Nederlandse ondernemingsraad voegt dit niet zoveel toe, omdat hij op grond van artikel 31 lid 2 sub d WOR al een wettelijk recht op informatie over de groepsstructuur heeft. 2. Daarnaast is in de nieuwe Eor-richtlijn een definitie opgenomen (of aangescherpt) van de begrippen ‘informatie’ en ‘raadpleging’. Hiermee is de Europese regelgeving verder opgeschoven naar regels die in Nederland en de rechtspraak al langer bestaan. Informatie moet op een zodanig tijdstip worden verstrekt dat werknemersvertegenwoordigers zich een grondig oordeel kunnen vormen van de eventuele gevolgen van een voorgenomen besluit. Verder be@informatief www.orinformatie.nl Pagina 27
Pagina 29Scoor meer met een e-commerce shop in uw vakbladen. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.
OR informatie november 2012 Lees publicatie 30Home