Leer-werkplek Informeel leren in de or versterkt inzetbaarheid van de leden Welke factoren bepalen of or-leden ‘lerend’ zijn? Hoe leren zij, formeel of informeel? En zijn lerende or-leden breder inzetbaar? Deze vragen stonden centraal in een digitaal vragenlijstonderzoek waaraan 203 ondernemingsraadsleden in de loop van 2011 hebben meegedaan. Een relevant onderzoek, want de dynamische arbeidsverhoudingen van vandaag maken dat er veel op de or afkomt. Door Aukje Nauta en Marit Janson Or als ideale plek voor informeel leren Betere inzetbaarheid Inspirerende voorzitter en betrokken leden H     et werk van or-leden is tegenwoordig behoorlijk complex. Dat komt in de eerste plaats door de diversiteit van arbeidsrelaties. Zo schrijven Muffels en Wilthagen (2011) dat veel bedrijven een Tips ter promotie van de or als leerplek              len.             26 ■ OR informatie 6 | juni 2012 forse flexibele schil kennen, met een zesde tot soms wel een derde van de werkenden die als uitzendkracht of zelfstandige voor het bedrijf werkt. Veel werknemers werken in deeltijd, of onafhankelijk van tijd en plaats. Sommigen combineren hun werknemerschap met zelfstandig ondernemerschap: zij hebben een hybride arbeidsrelatie (Nauta, 2011). Dergelijke ontwikkelingen maken werknemers en hun belangen steeds heterogener, waardoor het voor een or moeilijk wordt om een algemeen werknemersbelang te dienen. Daarbij maakt de toenemende decentralisatie van arbeidsvoorwaarden het or-werk complex. De trend naar meer raamwerkafspraken in de cao maakt dat de concrete invulling van arbeidsvoorwaarden steeds vaker bij de or terechtkomt (Nauta, Euwema, Krijger, Schoonhoven & Pehlke, 2008; Van der Meer & Smit 2010). Deze ontwikkeling doet een groot beroep op kennis en vaardigheden van or-leden. Niet alleen is or-werk complex, ook is het vaak lastig om er voldoende werknemers voor te interesseren. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het tijdperk van baanzeDit is de ideale tijd om de or te promoten als leerplek bij uitstek zoeksvragen:   kerheid voorbij is. Meer en meer werknemers ruilen lifetime employment in voor lifetime employability, met als gevolg dat zij meer binding hebben met hun beroep dan met hun organisatie – en al helemaal met het or-werk binnen die organisatie. (Nauta et al., 2008). Een gevolg hiervan is dat het or-werk vaak jaren achtereen wordt verricht door een kleine groep werknemers, die moet inspelen op trends als flexibilisering van arbeidsrelaties en decentralisatie van arbeidsvoorwaarden. Dat or-werk complex is en weinig mensen aantrekt, is tegelijk een probleem en een kans. Weliswaar lijkt het moeilijker dan ooit om voldoende (competente) or-leden te krijgen, daar staat tegenover dat dit voor werkgevers een ideale tijd is om de ondernemingsraad te promoten als leerplek bij uitstek. Immers, door het or-werk doen werknemers, ongeacht hun reguliere beroep, in een korte periode veel kennis op over arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden en het besturen van de dynamische organisaties van vandaag de dag. Om de or daadwerkelijk als leerplek te kunnen promoten, is echter inzicht nodig in de mate waarin de or reeds als zodanig fungeert. Daarom formuleerden wij drie onderrend’ zijn?     Onderzoeksresultaten Om deze vragen te beantwoorden namen we in 2011 een digitale vragenlijst af bij delde leeftijd was 48 jaar, 79 procent was man en gemiddeld waren de ondervraagden 6,6 jaar lid van de or. 56 procent had  rest (44 procent) was lager opgeleid. Ten eerste bleek dat or-leden zowel formeel als informeel leren. Zo blijkt dat 76 procent het afgelopen en/of komende jaar een formele opleiding, training of cursus heeft @informatief www.orinformatie.nl Pagina 25

Pagina 27

Voor PDF's, online relatiemagazines en reisgidsen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw spaarprogramma.

OR informatie juni 2012 Lees publicatie 26Home


You need flash player to view this online publication