Momenteel in mijn or-werk... …ontwikkel ik nieuwe vaardigheden …doe ik nieuwe kennis op …voer ik taken uit die nieuw voor me zijn …bouw ik mijn sterke kanten verder uit …probeer ik nieuwe dingen uit …leer ik nieuwe mensen kennen …sta ik stil in mijn ontwikkeling …draai ik op routine Gemiddelde op de schaal ‘informeel leren’ (van 1 = sterk oneens, tot 5 = sterk eens, na omscoring laatste 2 items) Tabel 2. Percentage or-leden dat informeel leert arbeidsmarkt. Informeel leren doen or-leden vooral als ze zich volop betrokken voelen bij het or-werk en als de or-voorzitter hen naar eigen zeggen inspireert. We bevelen dan ook aan om de or volop te promoten als ideale plek om (informeel) te leren en te werken aan duurzame inzetbaarheid. Zeker in de huidige dynamische tijd, waarin arbeidsrelaties individualiseren en flexibiliseren, en waarin ondernemingsraden vaker meedenken over invulling van arbeidsvoorwaarden, kunnen werknemers volop kennis, ervaring en vaardigheden opdoen in de or. Dat komt niet alleen de kwaliteit van de medezeggenschap ten goede, het draagt ook bij aan eigen inzetbaarheid op de interne en externe arbeidsmarkt. Belangrijk daarbij is wel dat or-leden zich oprecht betrokken voelen bij het or-werk, en er niet slechts ‘voor de koffie en koek’ bij zitten. Bovendien vereist een lerende or inspirerend voorzitterschap. Or-voorzitters met visie, die hun collega’s prikkelen om zich te ontwikkelen, dát zijn voorzitters die Percentage eens 77 92 59 68 79 88 70 60 M = 3,81 Referenties • Muffels, R.J.A., & Wilthagen, T.C.W.M. (2011). Flexwerk en werkzekerheid in tijden van crisis. ESB 96(4602) 21-01-2011. • Nauta, A. (2011). Tango op de werkvloer. Een nieuwe kijk op arbeidsrelaties. Assen: Van Gorcum. • Nauta, A., Euwema, M., Krijger, L., Schoonhoven, R., & Pehlke, B. (2008). Hoe ondernemingsraadsleden hun rol beleven en uitoefenen. Expedities in sociale innovatie, NCSI, working paper 1. • Van der Meer, M., & Smit, E. (2010). Medezeggenschap en organisatieontwikkeling: Vier scenario’s in de praktijk. Assen: Van Gorcum. aanzetten tot informeel leren, en die zodoende bijdragen aan inzetbaarheid van allen. Aukje Nauta en Marit Janson zijn verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. www.devoort.nl 28 ■ OR informatie 6 | juni 2012 @informatief www.orinformatie.nl Jolande Janssen Steven Jellinghaus Lieke van den Eijnden Marieke Reijrink Ineke van de Pas Marc Konings Karen Maessen Pagina 27

Pagina 29

Voor clubmagazines, online onderwijs catalogi en maandbladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw catalogussen.

OR informatie juni 2012 Lees publicatie 26Home


You need flash player to view this online publication