brengen ook ten aanzien van (voorgenomen) ondernemingsbeleid. Hieruit wordt de conclusie getrokken dat de or niet als ‘lichaam, orgaan of dienst van de Staat’ kan worden beschouwd en daarom niet onderworpen is aan de Europese aanbestedingsregels, en al evenmin aan de regels van de comptabiliteitswet. Aan de uitgaven voor extern advies wordt geen andere beperking gesteld dan dat ze volgens artikel 22 WOR redelijk moeten zijn. En zo hebben de leden van de Hoogeveense or doordat ze zich standvastig opstelden bij deze praktische kwestie een mijlpaal geslagen voor de ontwikkeling van de medezeggenschap bij de overheid en de onafhankelijkheid van de or in het algemeen. De beide or-leden zijn er vrij nuchter onder, maar ze zijn zich heel goed bewust van de portee van deze uitspraak, die tijdens het interview trouwens nog niet bekend, maar al wel zeer waarschijnlijk was. Ook bij de achterban was er, zeggen ze, behoorlijk wat interesse voor de manier waarop de zaak vorderde. Peter Manning (r) en Frits ten Brücke. kele wijze worden begrensd. De reikwijdte van deze stellingname gaat dit afzonderlijke geval uiteraard ver te boven. Daarbij komt nog dat de Staat het recht van de ondernemingsraad om in vrijheid advies in te winnen op bovengenoemde wijze wilde beknotten omdat de or zelf geen rechtspersoonlijkheid zou hebben zodat eigenlijk de Staat deze deskundigen inhuurde. In zijn verweer stelde de or dat hij een zelfstandig orgaan is met eigen rechten en bevoegdheden en dat hij zich zelfstandig tot de rechter kan wenden op basis van de artikelen 25 en 27 WOR. De vraag of de or al dan niet een eigen rechtspersoonlijkheid bezit, is daarbij irrelevant. Ook de comptabiliteitswet, die de boekhoudplicht van de Staat regelt, staat de keuzevrijheid van artikel 22 WOR niet in de weg. Beide wetten zijn gelijkwaardig en bovendien kent artikel 22 WOR een toets die ongerechtvaardigde uitgaven tegengaat. De beide or-leden benadrukken in het gesprek overigens ook dat hun or juist een nogal terughoudend uitgavebeleid heeft. De or-leden gaan ze niet op dure, meerdaagse cursussen als de benodigde kennis ook op www.orinformatie.nl @informatief andere wijze adequaat kan worden verworven. Het belangrijkste argument in het verweer bij de rechter was echter dat de inkoopregels van de Staat de or beperken in de vrije keuze van adviseurs. Standvastig In zijn verweer stelde de or dat hij een zelfstandig orgaan is De uitspraak van de rechtbank en de motivering daarvan kunnen worden gezien als een indrukwekkende bevestiging van de onafhankelijke positie van de or. De rechtbank motiveert dit heel sterk, met verwijzing naar de opstelling van de overheid zelf bij de behandeling van de WOR en de wijzigingen van die wet. Volgens de rechtbank vervult de or een van de bestuurder en de onderneming onafhankelijke positie, met ook waarborgen voor de leden van de ondernemingsraad, zoals de extra ontslagbescherming. Een dergelijke positie staat haaks op de gedachte dat een ondernemingsraad deel uitmaakt van de onderneming, of zoals in het onderhavige geval, de Staat. Een andere opvatting zou ertoe leiden dat een ondernemingsraad loyaal zou moeten zijn aan het te voeren beleid van de onderneming, dan wel instructies zou moeten opvolgen, terwijl zijn taak juist een kritische houding kan Versobering en werkdruk Ook bij de andere zaken waar de or over gaat voelen de collega’s zich wel betrokken. Zo loopt er een pilotprogramma voor het moderne gevangeniswezen, dat erop gericht is om de recidive met 25 procent te beperken. Dat moet onder meer gebeuren via een sterk op de persoon gericht dagprogramma. Het kost wel wat, maar beide or-leden verwachten dat dit zich zal terugbetalen door efficiencywinst. Zoals veel organisaties heeft ook het gevangeniswezen te maken met bezuinigingen. Dat leidt niet alleen tot een versobering van het regime, maar ook tot een sterk toenemende werkdruk. Beide mannen hebben de indruk dat er de grenzen van het werkbare nu wel worden bereikt. De dienst justitiële inrichtingen werkt met een budget van zo’n twee miljard euro. 900 miljoen daarvan gaat naar het gevangeniswezen. Nu zit er een korting van 90 miljoen in de pijplijn. Dat zal op een of andere manier (meer elektronische detentie?) moeten worden opgevangen, maar het heeft natuurlijk mogelijk ook ernstige consequenties voor het personeel. De werknemers weten ook voor dat soort kwesties de or-leden wel te vinden. Voorlopig hebben die laatsten hun onafhankelijke positie (en in principe die van alle or-leden bij de overheid) in ieder geval veiliggesteld door de belangrijke juridische overwinning.. OR informatie 7 | juli 2012 ■ 29 Foto: Herman Feddema Pagina 28

Pagina 30

Voor club bladen, online gidsen en onderwijscatalogussen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw presentaties.

OR informatie juli 2012 Lees publicatie 27Home


You need flash player to view this online publication