Het concert van het Sociaal Flankerend Beleid Een toontje lager Er komt spoedig een eind aan het Sociaal Flankerend Beleid dat tijdenlang de kaders heeft bepaald van reorganisaties bij de rijksoverheid. Wat staat de ambtenaren te wachten? Een analyse op de klanken van toekomstmuziek. Door Steven Jellinghaus en Bob Vermaak waarin ambtenaren worden aangemerkt als herplaatsingskandidaat. Er zijn meer faciliteiten dan voorheen, en er wordt nader invulling gegeven aan het begrip ‘passende functie’: wat mag in redelijkheid als passend worden aangemerkt? Als de wijzigingen in een organisatieonderdeel gevolgen hebben voor het personeel, moeten de vakorganisaties daarbij betrokken worden. In het georganiseerd overleg worden nadere afspraken gemaakt, maar het overleg over de verlenging van het SFB verloopt uitermate stroef. Een circulaire moet uitkomst bieden. SFB en ARAR Collectief en individueel Afspraken bestuurder en or Ouverture Met ingang van volgend jaar komt er een einde aan het het Sociaal Flankerend Beleid (SFB), het beleidskader voor reorganisaties bij het Rijk. De werkgever is van mening dat het Algemeen Rijksambtenarenreglement (ARAR) voldoende faciliteiten biedt om Rijksorganisaties en hun medewerkers in beweging te krijgen. Niet waar, zeggen de vakbonden, die het SFB graag zouden behouden. Inderdaad zijn er verschillen tussen het ARAR en het SFB. Politieke realiteit is echter dat de vakorganisaties ook betrokken zijn bij de uiterst moeizame onderhandelingen over de nieuwe cao Rijk; ze schaken dus op twee borden. Het uitblijven van een akkoord zadelt ondernemingsraden op met een gat in de sociale voorzieningen dat ze graag willen opvullen. Maar kan dat zomaar? Hoe verhouden de afspraken op lokaal niveau zich tot collectieve akkoorden? Dit artikel geeft inzicht in de stand van zaken rondom het SFB en blikt vooruit naar de komende maanden. Met het uitkomen van de circulaire betreffende het SFB na 2012 is een nieuw hoofdstuk aan deze SFB-ballade toegevoegd. Wie zingt er het hardst? De ondernemingsraden, de vakorganisaties of de werkgever? Suite 1: Gefaseerd sociaal beleidskader Grote reorganisaties vergen sociale regelingen. Dit geldt ook voor reorganisaties bin12  OR informatie 12 | december 2011 @informatief www.orinformatie.nl nen de overheid. De vakbonden hebben in 2008 een beleidskader vastgesteld voor de rijksoverheid dat opgedeeld is in drie fasen: 1. De organisatie is in ruste. Er zijn geen verschuivingen nodig. 2. Er is een ‘houtkoolschets’ van de reorganisatie, die voor medewerkers aanleiding kan zijn om in beweging te komen. Medewerkers die door de reorganisatie getroffen worden, kunnen vrijwillig in beweging komen; in het SFB is geregeld dat er voor hen faciliteiten komen. 3. Er is sprake van onvrijwillige beweging Suite 2: Circulaire In zijn circulaire van 28 september van dit jaar stelt de minister van Binnenlandse Zaken:  de status van herplaatsingskandidaat (fase 3) is toegekend, behouden die status met bijbehorende faciliteiten. Voor hen blijft het SFB 2008-2012 nawerking hebben. Het politiek primaat geldt niet als excuus  2012 in fase 2 zitten en in dat kader concrete rechten hebben verkregen (bijvoorbeeld het volgen van een opleiding) behouden deze rechten. Het gevolg hiervan is dat fase 1 en 2 komen te vervallen. Voor ambtenaren die voor 1 januari 2012 in fase 2 zaten en geen concrete toezeggingen hebben, vervalt fase Pagina 11

Pagina 13

Heeft u een catalogus, zmags of digi nieuwsbrieven? Gebruik Online Touch: lesmateriaal online uitgeven.

OR informatie, december 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication