2 en kunnen zij daaraan geen nieuwe rechten ontlenen. Suite 3: ARAR Het vervallen van het SFB wil niet zeggen dat er helemaal niks meer is. Allereerst blijven de bepalingen van het ARAR onverminderd bestaan. Hoofdstuk 7 van de rechtspositieregeling geeft aan hoe een ambtenaar gedurende een reorganisatie dient te worden behandeld. In artikel 49G van het ARAR staat dat elke ambtenaar in principe binnen een periode van 18 maanden een passende functie aangeboden moet krijgen. Feitelijk betekent dit dat er geen gedwongen ontslagen mogen vallen als gevolg van een reorganisatie. Het ARAR geeft ook aan hoe er tot een passende functie gekomen wordt (ondermeer: twee schalen naar beneden is passend). Al met al is er in het ARAR minder geregeld dan in het SFB. Werknemers in het bedrijfsleven zouden echter jaloers zijn op de regelingen van het ARAR. Suite 4: Collectieve en individuele afspraken In de bijlage van de circulaire staat dat er ook zonder het SFB nog veel mogelijk is, met concrete verwijzingen naar het ARAR. In totaal gaat het om ruim dertig regelingen, die onder andere de ruimte bieden voor het afspreken van aanvullende HPK-mogelijkheden. Naast collectieve afspraken zijn ook individuele overeenkomsten mogelijk. Suite 5: positie van de or Door het uitblijven van een akkoord over het SFB worden de ondernemingsraden binnen de rijksoverheid in een onderhandelingspositie gemanoeuvreerd, waarbij ze zich onder andere kunnen bemoeien met het ondervangen van de personele gevolgen bij gebrek aan een SFB. Artikel 25 lid 3 WOR stelt immers de verplichting om duidelijkheid te scheppen omtrent de te verwachten personele gevolgen en de manier waarop deze worden ondervangen. Het ARAR geeft daarvoor slechts minimumnormen, en or’s zullen zich dan ook moeten inspannen om er meer uit te slepen dan het reglement voorschrijft. In zijn www.orinformatie.nl @informatief Or’s moeten hun best doen er meer uit te halen dan het reglement voorschrijft personele gevolgen. advies kan de or aansluiten bij de circulaire, want die geeft additionele mogelijkheden voor het opvangen van personele gevolgen. De bestuurder moet in zijn reactie op het advies van de or aangeven waarom hij bepaalde zaken niet wil regelen. Het politiek primaat geldt hier niet als excuus om ergens niet op in te hoeven gaan, omdat het geen betrekking heeft op Het slotakkoord Het is bijzonder jammer dat deze circulaire nodig is. Ondernemingsraden moeten echter hun verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor goede opvang voor hun achterban. Dat leidt in de praktijk tot allerhande indivuduele afspraken tussen bestuurder en or’s. Dat hierdoor verschillen ontstaan is vanuit het gelijkheidsbeginsel niet wenselijk, maar gezien het eigenbelang van verschillende groepen rijksambtenaren wel begrijpelijk. Voor ondernemingsraden zou er bijna een wedstrijd uitgeschreven moeten worden: wie kan de beste extra regelingen (bovenop ARAR) afspreken en zich uitroepen tot de beste componist van sociaal beleid bij reorganisaties? Want als bij onderdeel A een mooi akkoord gesloten kan worden, dan moet dat toch ook elders kunnen? Steven Jellinghaus is advocaat bij De Voort advocaten|mediators te Tilburg en universitair docent sociaal recht en sociale politiek aan de Universiteit van Tilburg. Bob Vermaak is adviseur en trainer bij FNV Formaat in het marktteam overheid. voor medezeggenschap Leergang 1 TPAST goed Basisprincipes van het ambtelijk secretariaat start o.a. 26-01-2012 Leergang 2 TPAST beter AS in de rol van adviseur/coach start o.a. 05-03-2012 Leergang 3 TPAST best Verdieping adviseursrol AS start o.a.15-03-2012 Leergang 4 TPAST bij mij Ontwikkeling persoonlijke competenties AS start o.a. 19-04-2012 ondersteunt zowel ambtelijk secretarissen als ondernemingsraden met training en begeleiding. telefoon (0315) 617 103 www.tpast.nl OR informatie 12 | december 2011  13 Pagina 12

Pagina 14

Heeft u een onderzoeksrapport, publitas of internet whitepapers? Gebruik Online Touch: studiegids digitaal bladerbaar maken.

OR informatie, december 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication