de te obeen, in op ar ge en den en ns est nien het kseer .nl Actualiteiten ■ Bedrijfsleven Nederlandse Vervoersbond wil terug naar de basis De nieuwe Nederlandse Vervoersbond (NVB) wil datgene bieden waar een vakbond voor bedoeld is: opkomen voor de belangen van arbeiders. Volgens de nieuwkomer verliezen de bestaande bonden zich in poespas met hun grote gebouwen, logge organisatie en ledenvoordeeltjes. Ze zijn zozeer deel geworden van het sociaalmaatschappelijk bestel dat ze vergeten naar hun leden te luisteren. Dat stelt voormalig havenwerker en voormalig or-voorzitter Patrick Meeuwisse. Met twee medeoprichters liet hij de nieuwe vakbond in februari van dit jaar officieel inschrijven. Voorheen was Meeuwisse kaderlid voor FNV Bondgenoten in de Rotterdamse haven en lid van de financieel commissie van de bondsraad. ‘Met 750 medewerkers op 478.000 leden gaat er te weinig geld naar belangenbehartiging voor de leden of het aanspreken van de stakingskas. De FNV vindt het daarvoor nooit het juiste moment’, zegt Meeuwisse. De bestaande bonden hebben volgens hem te veel verworvenheden ‘weggegeven’: de VUT-regeling, het prepensioen, de versoepeling van het ontslagrecht. Als kaderlid probeerde Meeuwisse de FNV van binnenuit te hervormen. Tevergeefs. Ook een sollicitatie naar de functie van bondssecretaris leverde niets op. De ‘sloop’ van de AOW was voor hem en zijn geestverwanten het sein om zelf een bond op te richten. De nieuwe bond wil zich niet committeren aan welke politieke partij dan ook. Wel willen ze maatwerk leveren. ‘Niet eens per jaar een algemene looneis voor alle sectoren, maar per bedrijf samen met de leden naar de winst- of verliesrekening kijken. In plaats van bedrijven op te zadelen met te ruime looneisen die de genadeklap kunnen betekenen, of juist te bescheiden eisen stellen waar voldoende ruimte is.’ De naam vervoersbond mag ook ruim opgevat worden. Ook schoonmakers en verpleegkundigen kunnen zich aangesproken voelen. De NVB streeft naar eenvoud, het raamwerk van een cao is in grote lijnen steeds hetzelfde. De sector vervoer biedt wel veel mogelijkheden om krachtig actie te voeren. ‘Vrachtwagenchauffeurs zetten gemakkelijk een blokkade op, havenwerkers kunnen ervoor zorgen dat er binnen een paar dagen geen brood meer is.’ En Meeuwisse is ambitieus. Als hij over twaalf jaar met pensioen gaat, wil hij afscheid nemen als voorzitter van één van de drie grootste bonden in Nederland. ‘Binnen een half jaar willen we duizend leden hebben. De komende tijd gaan we samen met de leden onze verenigingsstructuur bepalen. Het uitgangspunt is dat alle stemmen gehoord zullen worden. De verdere organisatie wil de NVB sec houden.’ De FNV vindt het jammer dat een nieuwe bond leidt tot nog meer versnippering. Maar volgens deze verse concurrent hebben ze die versnippering aan zichzelf te wijten. Meeuwisse noemt als voorbeeld de Amsterdamse en Rotterdams vervoersbedrijven waar uit onvrede eigen bondjes zijn opgericht. ‘Deze zijn welkom om binnen de NVB hun krachten te bundelen.’ Hoewel de Nederlandse Vervoersbond onder meer is opgericht door een voormalig havenwerker, kunnen ook andere sectoren zich aansluiten bij de nieuwe bond. Fruitmasters en ZON: eenduidige beeldvorming fusie De coöperaties Koninklijke Fruitmasters uit Geldermalsen en ZON fruit & vegetables uit Venlo onderzoeken momenteel de mogelijkheden van een fusie. Alle betrokken partijen zijn in februari over de plannen geïnformeerd. Een groter marktbereik, optimale uitbetaalprijzen en concurrerende tarieven voor de aangesloten telers vormen de voornaamste redenen voor de plannen. www.orinformatie.nl Sinds eind vorig jaar praten de corporaties over een vorm van samenwerking. Daaruit kwam binnen drie maanden het besluit voort om de mogelijkheden van een fusie te onderzoeken. Volgens de woordvoerder van ZON is dat naar verwachting de beste manier om beter op de markt te kunnen inspelen. ZON is gespecialiseerd in het verhandelen van verse groenten, Fruitmasters van fruit. Veel klanten, voornamelijk supermarktketens, vragen enerzijds om specialisatie en anderzijds om een breed assortiment in groenten en fruit. Aan die vraag hopen beide organisaties beter te kunnen voldoen wanneer ze een geheel vormen. De mogelijke personele gevolgen van het ineenschuiven van beide organisaties vormen een deel van het onderzoek dat nog loopt. Een afvaardiging van de ZONleden heeft instemmend gereageerd op het voorstel om de fusie te onderzoeken. Ook de or van ZON ontving het voorstel positief en ziet vooralsnog kansen, aldus de woordvoerder. Beide or’s laten de perscontacten volgens afspraak over aan de woordvoerders. Dat moet niet worden opgevat als een spreekverbod, maar moet worden toegeschreven aan een – door de or’s gedeelde – behoefte aan eenduidige beeldvorming. In juni willen de beoogde fusiepartners de uitgewerkte plannen voorleggen aan hun ledenvergaderingen. OR informatie 4 | april 2010 ■ 7 foto: Stefan Wagner Pagina 6
Pagina 8Interactieve online spaarprogramma, deze krant of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van ewhitepapers.
OR informatie, april 2010 Lees publicatie 14Home