Rudi Kennes leidt uitputtingsslag om Opel Antwerpen ‘Europese ondernemingsraad De sluitingsdatum voor Opel in Antwerpen is uitgesteld naar eind december. De directie krijgt van eigenaar General Motors meer tijd om een investeerder te zoeken. Mogelijk kunnen 1.500 van de 2.600 banen gered worden. Zonder de inspanning van de Europese ondernemingsraad was het in Antwerpen stil geweest. Rudi Kennes, hoofdafgevaardigde van de socialistische vakbond ABVV in de or van Opel Belgium en ondervoorzitter van de Eor, leidt de overlevingsstrijd. Door Loek Kusiak ■ Dreigende sluiting ■ Solidariteit is troef ■ Contractbreuk SUV’s ‘H oe dit verder ook afloopt, Opel Antwerpen is nu al een testcase voor betere arbeids- en overlegverhoudingen in België en reclame voor de Europese medezeggenschap. Een fabriek met een paar duizend man sluiten? Niet als je internationale solidariteit weet te organiseren. De Duitse en Spaanse collega’s bij Opel snappen dat ook zij schade ondervinden mocht onze fabriek toch omvallen.’ Een vlugge handdruk, een snelle foto op de gang, een vakbondscollega die hem aan de arm meetrekt. En weg is Rudi Kennes, naar or-vergadering nummer zoveel, waarin de drie grootste Belgische vakbonden de dienst uitmaken. Even daarvoor had spraakwaterval Kennes, al 32 jaar werkzaam bij Opel, nog gezegd: ‘Ik sta onder grote druk. De media laten me niet los. De mensen worden stilaan murw. Het zijn hier niet de beste personeelsvergaderingen. Elke woensdag spreek ik drie ploegen toe. Na afloop zit mijne bak gans vol.’ In België is Kennes door de dreigende sluiting van Opel uitgegroeid tot een nationale bekendheid en fameuze militant die een hotline onderhoudt met de Vlaamse minister-president Kris Peeters. Die is, onder bepaalde voorwaarden, 24 ■ OR informatie 5 | mei 2010 wel genegen de autofabriek met een injectie van 500 miljoen overeind te houden. Ook is uit de contacten tussen Kennes, tevens vicevoorzitter van de Europese ondernemingsraad, en eerste voorzitter Klaus Franz, een hechte vriendschap ontstaan. Kennes: ‘We completeren elkaar. Franz is een strateeg met een enorm netwerk.’ Kennes bezweert dat de fabriek in Antwerpen vooral dankzij de grensoverschrijdende solidariteit tussen de Opel-werknemers, geleid door de Eor, nog open is. ‘Anders waren we al drie keer begraven.’ Ontgoocheling ‘Solidariteit is geen blabla, maar collectief egoïsme’ Het mag inderdaad een klein wonder heten dat General Motors (GM) Belgium, op een immense productielocatie met 2.600 werknemers in het Antwerpse havengebied, nog steeds Astra’s en Cabrio’s produceert. Feitelijk hadden de productielijnen op last van de GM-top in Detroit al in het najaar van 2009 stilgelegd moeten zijn. Het Amerikaanse bedrijf stond in 2008 aan de rand van de financiële afgrond. Er kwam 50 miljard dollar steun van president Obama, maar op voorwaarde dat GM niet langer benzineverslindende auto’s zou produceren. Voor de Opel-fabrieken in Europa – met 48.000 werknemers in België, Duitsland, Spanje, Polen en Engeland – kondigde GM een businessplan af. Dat berustte op twee pijlers: honderden miljoenen overheidsgeld en een kostenbesparing van 1,2 miljard, onder meer door sluiting van 4 fabrieken in Duitsland. Omgerekend een verlies van 8.500 banen. Kort daarna voegde GM ook Antwerpen toe aan de lijst. De Opel-werknemers putten echter hoop uit de aangekondigde verkoop van Opel aan Magna, een Oostenrijks-Canadese toeleverancier van de auto-industrie. De deal leek in mei 2009 zo goed als rond, maar ketste enkele maanden later af toen de top van GM plotseling besloot Opel te willen behouden. Tot grote woede van onder meer de Duitse regering, die al met een miljardenkrediet voor Magna klaarstond. ‘Het besluit Opel niet te verkopen aan Magna was één van mijn grootste ontgoochelingen, het diepste der diepsten’, zegt Kennes. Amateurisme Toch was Kennes inzake het ondoorgrondelijke management van GM een gewaarschuwd man. GM probeerde Antwerpen vanaf 2001 al twee keer eerder te sluiten. ‘Iemand in Amerika heeft dat ooit bedacht. Dat moesten managers uitvoeren die in een chain of command van de Amerikaanse top opereren. Het zijn net sekteleiders. Maar ze kunnen er met hun verstand niet bij waarom dat in België maar niet lukt. In de VS sluiten ze om de haverklap een fabriek. Hier stuiten ze op verzet van de Europese ondernemingsraad, maar ook op Leo Wiels, de huidige baas.’ Wiels – formeel ook or-voorzitter in Antwerpen – heeft zich van arbeider aan de productielijn opgewerkt tot directeur van de Antwerpse vestiging. ‘Wiels’, zo legt Kennes uit, ‘heeft ferm en rebels ingezet voor een businessplan voor Antwerpen, met kleinere productieaantallen en miljoenen aan kostenbesparingen. Hij kreeg daarvoor nul op het rekest bij de GM-top. Die probeerde alles wat wij aan alternatieven aandroegen onderuit te halen, bijvoorbeeld door de miljoenen die wij aan besparingen voor sociale plannen en afvloeiingsregelingen bedachten, niet mee te tellen. www.orinformatie. Pagina 23

Pagina 25

Heeft u een folder, noviafacts of e-weekbladen? Gebruik Online Touch: vaktijdschrift digitaal bladerbaar uitgeven.

OR informatie, mei 2010 Lees publicatie 15Home


You need flash player to view this online publication