d .nl houdt ons in leven’ uitlokt. ‘Aan tafel zitten waar de beslissingen worden genomen, dat is het DNA van onze Europese ondernemingsraad. We moeten als vakbonden en or-leden beslissingen beïnvloeden voordat ze worden genomen. Dat we GM hebben kunnen tegenhouden Antwerpen dicht te gooien, is dus niet dankzij de Belgische medezeggenschap. Die is veel te beperkt. Je hebt wel recht op informatie, maar een patron is niet verplicht die te geven en hoeft dat ook niet uit te leggen. Alle belangrijke informatie komt via de Eor en via de Duitse regelgeving voor Mitbestimmung en Aufsicht. Daarmee kun je directieplannen in een vroeg stadium met vetorecht blokkeren en heb je mogelijkheden voor tegenonderzoek en nieuwe voorstellen. De Eor heeft ook bedongen dat de medezeggenschap op kosten van GM ondersteund wordt door het adviesbureau Management Engineers, dat in de automobielindustrie een sterke reputatie heeft.’ Rudi Kennes is van mening dat de Opel-fabriek in Antwerpen nog open is dankzij de grensoverschrijdende solidariteit tussen werknemers, geleid door de Eor. Het amateurisme bij GM is onvoorstelbaar. Ik geloof niet dat er één gemeente in België wordt geleid zoals GM.’ Verkoop keldert Vooral de Europese GM-directeur Nick Reilly krijgt ervan langs. ‘Met Reilly’, zegt Kennes, ‘gaat Opel richting de afgrond. Dat is onze grote angst. Reilly heeft met zijn wilde plannen het merk Opel enorme schade toegebracht. De verkoop keldert. Ooit maakte Opel Belgium jaarlijks 300.000 auto’s voor de export. Nu nog maar 16.000. Reilly kent zijn zaak niet. De Duitse minister-president van Hessen – de hoofdzetel van Opel – heeft letterlijk gezegd: meneer Reilly is intellectueel niet in staat het probleem te vatten.’ Ondertussen werkt de Eor al jaren aan het smeden van eenheid onder de werknemers bij de Europese fabrieken. De positie van Opel Belgium is daarin een cruciale factor. Kennes: ‘Wij zijn de kip met de gouden eieren. In 2009 is met de productie van 86.000 auto’s 34 miljoen winst gemaakt. Daarvan is 30 miljoen bijgedragen aan beperking van het totale verlies van Opel in Europa. Antwww.orinformatie.nl werpen hield nog 3,4 miljoen winst over. In Europa zijn wij de enige fabriek die nog nooit verlies heeft gemaakt. Dat weten de andere fabrieken ook. Ze hebben Antwerpen nodig. Solidariteit is geen blabla, maar collectief egoïsme.’ Kennes zegt dat de Eor de werknemers heeft voorgerekend wat het hen gaat kosten als Antwerpen dichtgaat. ‘Een van de meest recente businessplannen van Reilly, want inmiddels zijn er al een stuk of 8 gepasseerd, voorziet in 265 miljoen euro jaarlijks terugkerende besparingen, tot en met 2014. Daarvan is 20 miljoen voor rekening van Antwerpen. Als wij sluiten, zullen de collega’s uit de andere landen dat moeten zien te betalen. Elk jaar. Dus logisch dat de andere fabrieken voordeel hebben bij steun aan ons. Bovendien heeft Reilly zwart-op-wit nog geen euro overheidsgeld binnengehaald.’ GM voert met zijn Europese vestigingen volgens Kennes een schimmenspel dat een ‘frontale Europese werknemersstrategie’ ‘Reilly gaat op zoek naar geld om in Antwerpen een waar sociaal bloedbad te organiseren’ Palliatieve zorg De dag voor het gesprek met OR informatie, medio maart, zat Rudi Kennes op het Opel-hoofdkwartier in het Duitse Rüsselsheim. Daar had hij de zoveelste ontmoeting met Eor-voorzitter Klaus Franz, ook een machtig man in de bond IG Metall bij Opel. Aanwezig waren eveneens or-leden van andere Duitse Opel-vestigingen en die uit Polen. De delegaties gaven daar unaniem een vernietigende reactie op het nieuwste voorstel van Reilly om de Antwerpse fabriek in sterk afgeslankte vorm open te houden, als onderdeel van de genoemde besparingsoperatie van 265 miljoen. De Eor moest dan wel akkoord gaan met een reductie van twee derde van het personeelsbestand in Antwerpen en lagere arbeidsvoorwaarden voor de 400 blijvers. In dit nieuwe Opel Belgium zou alleen nog de Twintop Cabrio in 40.000 stuks per jaar geproduceerd worden. ‘Assemblage met 400 mensen is niet geloofwaardig’, reageert Rudi Kennes. ‘Dan ben je niet meer interessant voor een investeerder. Reilly’s plan is OR informatie 5 | mei 2010 ■ 25 foto’s: Loek Kusiak Pagina 24
Pagina 26Scoor meer met een webwinkel in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.
OR informatie, mei 2010 Lees publicatie 15Home