Medewerkers bij Opel voelen zich ‘bekocht’ door de manier waarop de top van General Motors omgaat met de Europese fabrieken. vooral palliatieve zorg, stervensbegeleiding.’ In het nieuwe Opel Belgium zoals Kennes en de Eor dat voor ogen hebben, is sprake van een overgangsperiode tot en met 2012, waarin een nieuwe investeerder wordt aangetrokken en GM als minderheidsaandeelhouder per jaar ten minste 60.000 auto garandeert. Daar moet ook de bouw van de Opel SUV, een terreinwagen, bij zitten. Kennes: ‘De SUV’s zijn Opel Belgium in 2007 contractueel beloofd als de Opel-werknemers in Europa bereid waren om 100 miljoen te besparen. Anders zouden de SUV’s naar China gaan. We zijn met de Eor en ons adviesbureau om tafel gaan zitten. Binnen 48 uur hadden we voor de fabriek in Antwerpen voor 50 miljoen euro aan besparingen gevonden. Niet door werknemers loon uit hun zak te halen; maar door efficiënter werken, het schrappen van de nachtploeg. Die andere 50 miljoen aan besparingen zou gezamenlijk door de andere Opel-vestigingen opgebracht worden. Over solidariteit gesproken! Wat doet Reilly? Die verbreekt het contract en belooft de SUV’s aan Daewoo, een dochterbedrijf van GM in Zuid-Korea.’ Bloedbad Vanwaar die contractbreuk? Dat zit volgens Kennes zo: ‘In ruil voor de miljardensteun (advertentie) Specialisten in medezeggenschap Deskundige adviseurs, trainers en coaches voor arbo, financiën, fusie en reorganisatie, organisatie van het OR-werk, overleg en onderhandelen. Kijk voor meer informatie op www.wvm.info. van Obama om het faillissement te voorkomen, moest GM een kleine milieuvriendelijke auto in de VS bouwen. Dus halen ze dat autootje van Daewoo naar de VS. Reilly had dus een probleem. Omdat hij de fabriek in Korea niet wil sluiten, verhuist hij de SUV die aan Antwerpen was beloofd naar Daewoo in Zuid-Korea. Hij heeft zich met die foezelige ruilhandel vastgereden en durft dat niet toe te geven. Wel formeerde hij een werkgroep die de businesscase van de Eor voor die 100 miljoen besparing compleet onderuit moest halen. En als top of the bill, voor het verschuiven van productiecapaciteit naar Zuid-Korea, gaat hij ook nog langs bij de overheden. Op zoek naar geld van de belastingsbetaler om in Antwerpen een sociaal bloedbad te organiseren.’ Begin juni dient voor de handelsrechter in Antwerpen de zaak die Rudi Kennes tegen Reilly heeft aangespannen wegens contractbreuk. Kennes doet dat als individuele werknemer, want een or in België mist voor zo’n rechtsgang de bevoegdheden. Harde acties van het Opel-personeel, zoals stakingen, verwacht Kennes overigens niet. ‘Dat is in deze fase zinloos. Alleen een draaiende fabriek is voor een investeerder interessant. Normaal is dat wel altijd de reactie van Belgische bonden: leg alles maar plat. Andere middelen om het overleg bij te sturen, hebben wij hier ook niet. Zelf ben ik door de bemoeienis van de Eor, en de ervaringen met de Duitse medezeggenschap, steeds meer gaan geloven in het beïnvloeden van beslissingen aan de overlegtafel. Dat is een veel intelligentere manier om arbeidsverhoudingen op orde te houden. Daar moeten we in België ook naartoe, begeleid door betere wetgeving voor de medezeggenschap en meer respect van de werkgevers.’ 26 ■ OR informatie 5 | mei 2010 www.orinformatie. Pagina 25
Pagina 27Voor PDF-en, online handleidingen en reclamefolders zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw tijdschriften.
OR informatie, mei 2010 Lees publicatie 15Home