Genuanceerde kijk op competenties De keizer heeft geen kleren Het werken met competenties binnen or’s is een onderwerp dat veel aandacht trekt. Maar past het eigenlijk wel bij het leren binnen or’s? Want het lijkt erop dat het werken met competenties maar gedeeltelijk aansluit bij de manier waarop or’s leren. Door Bas Dingjan ■ Aandacht voor permanente ontwikkeling ■ Manieren van leren ■ Reflectie is noodzakelijk O Daarnaast is het door het werken met competenties mogelijk vast te stellen welke competenties nodig zijn voor het medezeggenschapswerk, welke competenties reeds aanwezig zijn in een or en welke er nog ontwikkeld moeten worden. Over het algemeen is men het er wel over eens dat je binnen de medezeggenschap brede ervaring en competenties opdoet. Breder dan een gewone werknemer. De erkenning van de competenties binnen de organisatie kan de belangstelling voor het or-werk aan wakkeren. Flow rganisaties veranderen steeds vaker en ook steeds sneller. Meer en meer stellen werknemers elkaar de vraag: bij welke reorganisatie werk jij? Door de steeds sneller en vaker veranderende organisaties is de aandacht voor permanente ontwikkeling bij medewerkers toegenomen. Organisaties schakelen steeds meer over op resultaatsturing, competentiemanagement, flexibel belonen en het werken met persoonlijke ontwikkelingsplannen. Het beroepsonderwijs in Nederland is op basis van het werken met competenties vormgegeven. Het werken met competenties is binnen die kaders onontkoombaar. ■ Wat kun je doen met de veranderde motieven om deel te nemen aan de medezeggenschap, zodat meer kandidaten zich beschikbaar stellen? ■ Onvoldoende compe - tenties kunnen leiden tot angst en apathie Hoe kun je ervoor zorgen dat de leden in de complexe medezeggenschapsomgeving in staat zijn hun taak uit te voeren? Een mogelijk antwoord hierop is het werken met competenties. Immers door het werken met competenties is het mogelijk leerervaringen van mensen te erkennen, zodat zij daar ook in hun normale werk profijt van kunnen trekken. Ook binnen de medezeggenschap is het er allemaal niet eenvoudiger op geworden. Als voorbeeld noem ik de decentralisatie van de arbeidsvoorwaarden, waarbij or’s meer en meer afspraken met de bestuurder maken over het arbeidsvoorwaardenbeleid. Ook wordt het werk zwaarder door de geringere belangstelling voor het or-werk. Individualisering is in de plaats gekomen van solidariteit. Zij die nog wel or-lid willen worden, doen dat vaak niet vanuit de solidariteitsgedachte, maar meer vanuit de overtuiging dat ze veel kunnen leren. Via de or krijgen ze een brede kijk in de keuken van de organisatie. Deze ontwikkelingen stellen or’s voor vragen: 12 ■ OR informatie 6 | juni 2010 Sturing, controle & regelsystemen Weerstand/ lage motivatie voor leren Vasthouden aan vertrouwde Onzekerheid bij verandering Vastlopen / Verlies toegevoegde waarde Versmallen Succes ervaring Competent blijven / Toegevoegde waarde Waardering & zelfvertrouwen m.b.t. ‘leren’ Feedback & Zelfreflectie Deelname aan de medezeggenschap draagt bij aan verdieping van het werk. Alleen treedt deze verdieping pas op als de uitdagingen binnen de or ook uitdagingen zijn die passen bij de competenties (vaardigheden) van de leden. Te weinig uitdaging leidt tot verveling. Een te grote uitdaging of onvoldoende competenties kunnen leiden tot angst en apathie. Uitdagend werk, dat aansluit bij competenties en vaardigheden, leidt tot het meeste plezier in het werk – flow. Het werken met het instrument competenties kan ertoe bijdragen dat er een optimum tussen uitdaging en beschikbare competenties – en dus flow – wordt bereikt. Het werken met competenties alleen is echter geen garantie dat de werknemers leren van hun medezeggenschapswerk en dat het actief zijn binnen de medezeggenschap ook bijdraagt Eigen motivatie voor leren Support voor leren en feedback Doen waarmee vertrouwd Prikkel & Onzekerheid Mate van uitdaging Invloed dynamiek in sociale context www.orinformatie. Pagina 11

Pagina 13

Heeft u een onderwijsmagazine, turn pages of web onderwijsmagazines? Gebruik Online Touch: handleiding online publiceren.

OR informatie, juni 2010 Lees publicatie 16Home


You need flash player to view this online publication