Wat je zintuigen willen zeggen Een wijzer or-brein In het vorige nummer van OR informatie hebben we het gehad over breinleren en de werking van onze hersenen. Onze hersencellen zorgen ervoor dat we kunnen leren van de ervaringen die we tijdens het or-werk opdoen. Hoe maak je daar nu zo optimaal mogelijk gebruik van? Deze keer aandacht voor waar het allemaal begint: de zintuigen. Door Jacquelien Willemse O ns brein wordt voorzien van informatie via onze zintuigen. Die informatie komt binnen bij de ‘luchtverkeersleider’ (de thalamus) die dit doorstuurt naar verschillende gebieden in ons brein. Bijvoorbeeld naar ons achterhoofd, waar zich vooral neuronen bevinden die beelden doorzenden. Of naar de zijkant van ons hoofd boven de oren, waar zich de neuronen bevinden die geluiden doorzenden. Een paar getallen om een beeld te krijgen van de drukte rond ons lijf. Per seconde komen er 11,2 miljoen bits aan informatie op ons af. Van die 11,2 miljoen zijn er maar liefst 10 miljoen visueel. De rest is gereserveerd voor geluiden, geuren, smaken en voelen. Al die bits proberen ons brein binnen te dringen, maar de ‘luchtverkeersleider’ heeft maar plek voor ongeveer 2.000 ‘VIP-bits’ die hij kan doorsturen. Maar dat is nog niet alles. Als verschillende zintuigen tegelijkertijd worden geprikkeld, dan is er vreemd genoeg geen sprake van kakofonie, maar van een koorzang. En wat onthoudt nu beter dan een samenhangend geluid/beeld/geur/smaak en gevoel? Door gelijktijdige prikkeling krijg je een Dolby Surround-effect in plaats van mono of stereo. Het is gemakkelijker je iets te herinneren dat je via meerdere zintuigen hebt ervaren. Er hoeft als het ware maar één klank te resoneren en het hele koor wordt wakker geschud. Handige tips De uitdrukking ‘het plaatje voor ogen krijgen’ is dus eigenlijk een heel (neuro)logische. Wil je de kans vergroten dat iets blijft hangen, dan kun je iets het beste visualiseren. Niet de zweverige kant, maar juist de heel concrete. Hoe stel je je voor dat je het meeste leert? Wanneer zitten jullie op het puntje van je stoel? Beelden zeggen ons brein meer dan duizend woorden. En hoeveel wordt er niet gepraat zonder dat bij mensen het plaatje echt helder wordt? Presentaties waar geen beelden bij zijn, boeten stevig in aan effect. Weg dus met die bullets en eindeloze rijtjes in presentaties. Als je het bovenstaande nu weet, met welke beelden of metaforen zouden jullie je boodschap kunnen overbrengen aan de achterban of bestuurder? Hoe kun je dit in het schrijven van een advies gebruiken? Wanneer zou je zelf eens meer dan één zintuig kunnen gebruiken? Doelgerichtheid Het vorige artikel ging over de werking van het brein en het eerste principe van herhaling. Herinner je de 40-dagenregel nog? En dat herhaling vooral gevarieerd en gespreid moet plaatsvinden? Zo niet, lees het zeker nog eens na, want herhaling helpt. In het volgende artikel gaan we in op de doelgerichtheid van onze bovenkamer. Je wilt namelijk wel dat de juíste 2.000 ‘VIP-bits’ in je hersenen terechtkomen en niet zomaar iets. Jacquelien Willemse is directeur & adviseur van Maatwerkt leerarchitecten, e-mail: jacquelien.willemse@maatwerkt.nl Informatie ■ Willemse, J., & Frijters, M., Een routeplanner voor het brein: wat HRD’ers minimaal moeten weten van het brein, Leren in Organisaties (8/9). ■ Dijksterhuis, A., Het slimme onbewuste: denken met gevoel, Amsterdam: Bert Bakker. Medina, J., Brainrules: 12 principles for surviving and thriving at Work, Home, and School, Seattle: Pear Press. ■ www.maatwerkt.nl ■ www.orinformatie.nl OR informatie 07/08 | juli/augustus 2010 ■ 17 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve digi-studiegids, deze sportblad of spaarprogramma is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van digitale lesboeken.

OR informatie, juli/augustus 2010 Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication