Hoe je or-brein wijzer wordt, deel 3 Attentie, attentie Aandacht, dat is waar je brein het beste mee leert. Maar hoe werkt aandacht en hoe kun je die zo goed mogelijk richten? Twee breinprincipes, te weten herhaling en zintuiglijk werken, passeerden reeds de revue. In dit artikel alle aandacht voor focus. Door Jacquelien Willemse I n ons hoofd kletsen de neuronen er flink op los. Zeker als het even wat rustiger is, heeft het wel wat weg van gesprekjes bij het koffiezetapparaat. Niet te veel diepgang en vooral bedoeld om aangenaam bezig te zijn. Als het gaat om leren en onthouden, dan blijkt een gericht doel te helpen. Zo kent iedereen wel het fenomeen dat wanneer je van plan bent een andere auto te kopen, je die opeens extreem vaak ziet rijden. Het lijkt wel of een paar neuronen extra scherp op die auto zijn afgesteld. En zo is het ook. Hetzelfde gaat dus op in het leerproces. Door te focussen op een bepaald onderwerp, breng je een aantal neuronen in een verhoogde staat van paraatheid. Elke keer als je maar iets tegenkomt wat verband lijkt te houden met hun focus, hoor je je neuronen bijna roepen: zie je wel, zie, daar. Maar pas op, het aanbrengen van focus zorgt er automatisch voor dat je – bijna letterlijk – blind wordt voor andere thema’s. Dat is de prijs die je voor die volle aandacht moet betalen. Door in de or met elkaar af te spreken wie op welke thema’s let in de organisatie, kun je in elk geval een deel van de bedrijfsblindheid voorkomen. Het is dan handig om de thema’s zo te verdelen dat er bij de persoon in kwestie wel nieuwsgierigheid naar is en dat het niet te veel bekend terrein is. Zo neem je met elkaar meer waar. Handige tips In een or-vergadering of -training is er altijd stof genoeg om over te babbelen. Voorafgaand aan een training wordt al veel gesproken over het formuleren van doelen en dat is voor het brein zo gek nog niet. Cruciaal is wel dat ze positief gesteld worden. Het is www.orinformatie.nl per slot van rekening onmogelijk om niet aan de roze olifant denken, want de neuronen zijn dan al gefocused op die roze olifant en zo worden die verbindingen alleen maar steviger. Uiteraard werkt dit ook zeker bij de gratie van herhaling, dus laat je doelen veel terugkomen, zodat deze neuronen altijd in de stand-bystand staan en klaar zijn voor actie richting de gestelde doelen. Het formuleren van een doel bij elk agendapunt, zorgt ook voor extra focus. Ergens een besluit over nemen of er alleen over brainstormen, dat maakt nogal uit. Wees zo specifiek mogelijk. Dan weten je neuronen wie actief moet worden en wie niet. Als je bovenstaande nu weet: ■ Hoe zet je de agendapunten dan op de agenda van de vergadering? ■ Hoe voorkom je bedrijfsblindheid? ■ Hoe vaak komt het woordje ‘niet’ in jullie doelen of adviezen voor? Hoe kun je dat neuro-logisch beter verwoorden? Herhaling Behalve de werking van je brein, kregen vorige keer de zintuigen de aandacht. Zo bleek dat het brein heel visueel is en dat het gebruik van plaatjes helpt om je boodschap kracht bij te zetten en ervoor te zorgen dat deze beter beklijft. Als je dat combineert met binnen veertig dagen herhalen en daar nog wat in varieert … Volgende keer gaat alle aandacht naar emoties en leren. Jacquelien Willemse is directeur & adviseur van Maatwerkt leerarchitecten, jacquelien.willemse@ maatwerkt.nl Meer informatie ■ Maatwerkt ontwikkelt ‘breinproof’-trainingen, -leertrajecten en -leermiddelen. Het inspireert nieuwsgierige mensen over de werking van het brein en wat je daar in het dagelijks leven mee kunt doen, www.maatwerkt.nl ■ Brandhof, J.W. van den, Leer als een speer, 2004 Maastricht: Brainware Om je doel te bereiken, is het belangrijk om daar de focus op aan te brengen. OR informatie 10 | oktober 2010 ■ 25 Pagina 24

Pagina 26

Heeft u een editie, i-brochure of digi lesboeken? Gebruik Online Touch: whitepaper online zetten.

OR informatie, oktober 2010 Lees publicatie 19Home


You need flash player to view this online publication