Hoe je or-brein wijzer wordt, deel 4 Emotie: een schreeuw om aandacht? Als je luistert, maakt het nogal uit op welke toon dat gebeurt of wat het volume van de spreker is. Zo kan iemand eentonig praten of variëren in toon. Ook komt iets schreeuwend anders binnen dan fluisterend. Of wat dacht je van snikkend of smekend? De oren in ons brein blijken nogal gevoelig te zijn voor die nuances. Door Jacquelien Willemse I n het brein zit een gebied, de amygdala (Grieks voor een portie amandelen), dat ons emotionele regelcentrum vormt. De amygdala en hippocampus – dat deel dat lijkt op een zeepaardje en bij het opslaan van informatie een belangrijke functie heeft – werken samen. Zodra er meer emotie bij de amygdala binnenkomt, gaan de neuronen in dit gebied harder en vaker communiceren met de hippo-campus. Naarmate de emoties, zowel positief als negatief, hoger oplopen, ets je als het ware die ervaring dieper in je brein. Zonder emot ionele lading blijft de informatie oppervlakkig en kan alles wat je leert in de ruis van alle dag verdwijnen. Maar niet alleen het volume bepaalt de mate waarin het in je brein geëtst wordt, ook nieuwsgierigheid helpt enorm. Nieuwsgierigheid zet letterlijk je brein open voor nieuwe indrukken. Als volwassenen leer je niet automatisch, dat doe je pas als je er ook wat mee denkt te kunnen. Het is als luisteren naar een televisiezender in een vreemde taal. Die zap je toch meestal ook direct weg? Behalve als er schokkende beelden worden getoond en de emotie dus op die manier geprikkeld wordt. Tips or Nieuwsgierigheid zet letterlijk je brein open voor nieuwe indrukken Betrap je jezelf erop dat je tijdens een training of vergadering afhaakt, ga dan weer op zoek naar wat het jou oplevert. Is het antwoord niets, stel dan vragen die je helpen om het betekenis te geven. Lopen de gemoederen tijdens een vergadering of training hoog op? Neem dan een korte pauze van tien minuten en laat de neuronen die zo actief waren tot rust komen. De neuronen zijn dan letterlijk afgekoeld en kunnen weer nieuwe informatie verwerken. Belangrijk is wel om tijdens de pauze niet door te gaan over het onderwerp, maar verleg echt even de focus. Als je het bovenstaande weet, ■ ■ Waar kun jij nieuwsgierig voor gemaakt worden? Waarmee maken jullie de achterban nieuwsgierig, en waarmee de bestuurder? ■ Wie grijpt er in bij oververhitte neuronen? Emoties zorgen ervoor dat we leren. Je bent meer bereid te herhalen, er de juiste beelden bij te zoeken of het onderwerp je volledige aandacht te geven. Zoek dus beelden die emotie oproepen of op een bijzondere manier ergens de aandacht op vestigen. Dit wetende bouwen we verder aan de kennis over het lerende brein. Met het principe voortbouwen gaan we de volgende keer verder. Jacquelien Willemse is directeur & adviseur van Maatwerkt leerarchitecten, e-mail: jacquelien. willemse@maatwerkt.nl Literatuur Willemse, J., & Frijters, M. (2007), Een routeplanner voor het brein: wat HRD-ers minimaal moeten weten van het brein, Leren in Organisaties (8/9). Waar kun jij nieuwsgierig voor gemaakt worden? www.orinformatie.nl OR informatie 11 | november 2010 ■ 49 Pagina 48
Pagina 50Voor magazines, online cursussen en onderwijscatalogussen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw drukwerk.
OR informatie, november 2010 Lees publicatie 20Home