Jurisprudentie Positie or bij invoering nieuw bedrijfsmodel Een ondernemer besluit vanwege diverse ontwikkelingen op de postmarkt over te gaan tot de invoering van een nieuw bedrijfsmodel. Hij houdt geen rekening met de adviezen van de or. Deze stapt hierop naar de Ondernemingskamer (OK). Feiten De aanhoudende concurrentie en digitalisering van de samenleving noodzaken de ondernemer te reorganiseren. In dit kader is in 2003 al de functie van postbezorger geïntroduceerd. De loonkosten van postbezorgers zijn lager dan die van postbodes, daarom is het goedkoper om de post door postbezorgers te laten verzorgen. In de afgelopen jaren zijn via natuurlijk verloop al postbodes vervangen. In juli 2010 vraagt de ondernemer advies over invoering van het ‘marktgericht bedrijfsmodel’, dat uitgaat van een organisatie en werkwijze waarbij de postbodefunctie volledig is opgeheven. Hierdoor zullen ongeveer 2800 gedwongen ontslagen plaatsvinden. De ondernemer vraagt ook advies over het oprichten van een zogenoemde ‘Auto Unit’. Die beoogt de werkzaamheden die met auto’s worden verricht, professioneel en eenduidig aan te sturen, het serviceniveau te verbeteren en de kosten te verlagen. Wat het marktgericht bedrijfsmodel betreft stelt de or dat de nodige informatie in de adviesaanvraag ontbreekt. Hij adviseert tevens een andere werkwijze toe te passen. Wat de Auto Unit betreft vindt de or dat de ondernemer zoveel mogelijk passende werkpakketten moet creëren en ervoor moet zorgen dat postbezorgers pas mogen instromen nadat de werkzaamheden aan uitstromende postbodes zijn aangeboden. De ondernemer stelt dat deze eisen organisatorisch gezien onmogelijk zijn, omdat het geen uitwisselbare functies betreft. Er gaan hoe dan ook ontslagen vallen. Als hij zijn besluiten heeft genomen, stelt de or beroep in bij de Ondernemingskamer. Oordeel OK De or heeft weliswaar gesteld dat het nieuwe organisatiemodel slechts als uitgangspunt heeft dat de dure postbodefunctie moet verdwijnen, maar hij heeft onvoldoende toegelicht dat met minder besparende maatregelen de toekomst van de onderneming eveneens veilig kan worden gesteld. Daarnaast ziet de OK geen reden om te oordelen dat de ondernemer bij zijn afweging onvoldoende gewicht aan het belang van de postbodes heeft toegekend. Zo heeft hij onder meer toegezegd dat er in elk individueel geval zal worden beoordeeld of en in hoeverre een combinatie van functies is aan te bieden, voordat ontslag wordt overwogen. De or heeft verder niet aannemelijk gemaakt dat zozeer aan de haalbaarheid van het nieuwe bedrijfsmodel moet worden getwijfeld dat de ondernemer het besluit niet in redelijkheid heeft kunnen nemen. Uitvoering niet geoorloofd De or adviseert negatief op een voorgenomen besluit van de ondernemer. Deze negeert dit advies en gaat over tot uitvoering. De or start een procedure bij de Ondernemingskamer (OK). Feiten De or van de Unie, een samenwerkingsverband van provinciale ouderenbonden, heeft een adviesaanvraag gekregen over een reorganisatie. Als beweegreden wordt aangevoerd dat de grootste ouderenbond, KBO Brabant, uit de Unie is getreden, gevolgd 42  OR informatie 11 | november 2011 door vier andere bonden. Als gevolg daarvan en van een aanzienlijke vermindering van subsidies zal de Unie moeten reorganiseren. Bij de reorganisatie zullen tien arbeidsplaatsen komen te vervallen. De or heeft negatief geadviseerd, omdat de financiële analyse onvoldoende is en omdat onduidelijk is hoe de functies en activiteiten zullen worden ingericht. De ondernemer blijft echter bij zijn voornemen en besluit een tiental werknemers een brief te schrijven waarin staat dat het vanwege de reorganisatie noodzakelijk is hun arbeidscontract te beëindigen. De or beschouwt dit als een niet geoorloofde uitvoeringshandeling en start een procedure bij de OK. Ondernemingskamer Het is duidelijk dat er een noodzaak tot reorganisatie bestaat en dat haast is geboden. Maar dit doet niets af aan de zorgvuldigheid waarmee het adviesrecht van artikel 25 WOR moet worden toegepast. Nu de Unie onvoldoende heeft uitgelegd waarom een nieuwe indeling van vrijwel alle functies en functieeisen noodzakelijk is en waarom de begroting 2011 op deze wijze is opgesteld, kan slechts worden geconstateerd dat de ondernemer niet in redelijkheid tot zijn besluit heeft kunnen komen. Daarbij komt dat de Unie aan een aantal medewerkers voor@informatief www.orinformatie.nl De OK wijst daarom de verzoeken van de or af. Conclusie Uit deze uitspraak blijkt dat als duidelijk is dat reorganisaties onvermijdelijk zijn, de ondernemer de nodige vrijheid heeft om over te gaan tot invoering van een nieuw bedrijfsmodel. Ook als dit gepaard gaat met gedwongen ontslagen. Hoewel de or in dit geval bot ving, hoeft hij niet altijd machteloos te staan. Als hij met goed onderbouwde alternatieven komt, is de ondernemer verplicht om hier serieus mee om te gaan. Ondernemingskamer, 26 juli 2011 Chris Nekeman is advocaat bij Kennedy Van der Laan te Amsterdam. Pagina 41

Pagina 43

Heeft u een clubblad, digibrochure of e-reisgidsen? Gebruik Online Touch: pdf digitaal op uw website plaatsen.

OR informatie, november 2011 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication