Tijdens een congres over vijftien jaar WOR bij de overheid konden deelnemers luisteren naar deskundigen en onderling ervaringen uitwisselen. sering en flexibilisering van de arbeid. Dat pakt lang niet altijd gunstig uit voor de medezeggenschap. Zo zijn flexwerkers meestal wat minder betrokken bij de organisaties waarin ze hun werk doen. Dat weegt des te zwaarder omdat veel van het feitelijke werk aan medezeggenschap via informele structuren tot stand komt. De or rondt af en kopt in. Dat kan alleen goed werken bij een behoorlijke continuïteit in de contacten tussen werknemers en bestuurders. Daarin moet tijd en moeite worden geïnvesteerd. Dat maakt het voor or-leden misschien wel boeiender, maar ook ingewikkelder om de grenzen van de medezeggenschap te verkennen en nieuwe mogelijkheden te realiseren. Rinnooy Kan stemde ook met Paul Frissen overeen in zijn analyse van de glokalisering (globale ontwikkelingen/lokale reacties daarop). Als voorbeeld noemde hij de sluitingsplannen bij Organon in Oss. Daar bood, zoals bekend, tijdig en adequaat activisme van de ondernemingsraad mogelijke oplossingen om de positie van het personeel en de biochemische knowhow in Nederland te beschermen. Tot een uitwerking met betrekking tot de overheid kwam hij helaas niet, maar je kunt je er iets bij voorstellen, www.orinformatie.nl bijvoorbeeld in verband met de reorganisatie van de politie. Bedenkelijk Een groot deel van de ambtenaren is dus best tevreden over de werking van de or bij de overheid. Toch zien ze ook wel donkere wolken aan de horizon. Dat bleek bijvoorbeeld bij de presentatie van het boek Inzicht in de ondernemingsraad bij de overheid. De auteurs Hans Hautvast, Steven Jellinghaus en Bob Vermaak constateren daarin verhardende verhoudingen tussen politiek en overheidsdienaren. Dat hangt onder meer samen met de bezuinigingen en de plannen van de nieuwe regeringscoalitie. Als voorbeeld werd de politie genoemd, waar aspirant-agenten alleen voedsel en onderdak, maar geen echt loon meer krijgen. De drieduizend extra agenten die beloofd zijn, worden zo een sigaar uit eigen doos van het bestaande korps. Daarbij verschuilen bestuurders zich vaak achter de verandering van het politiek klimaat. In die omstan digheden is het van belang dat de De meeste ambtenaren zijn tevreden over de werking van de or bij de overheid or zich meer richt op beleid en strategie op de wat langere termijn en is het onvermijdelijk dat de vertegenwoordigers enigszins in politiek vaarwater terechtkomen. Kunnen or-leden rechtstreeks contact opnemen met het parlement? Dat wordt dan een van de relevante vragen. Ook de belangenconflicten en oplossingen in verband met het verkleinen van de overheid komen zo op het bord van de or te liggen. In dit verband werd alweer aan Organon gerefereerd. Daar was immers succes geboekt doordat de or een coalitie is aangegaan met de raad van commissarissen. De auteurs wezen ook op het belang van de bestuurders om goed aan te sluiten bij de gedachtevorming in de or. In de discussie naar aanleiding van de boekpresentatie – Rinnooy Kan nam het boek in ontvangst – lieten enige or-leden ook hun tanden zien. Zij vonden dat alle ambtenaren, en zeker de or, zich moeten verzetten tegen ambtenaren bashers in de politiek. ‘Op een gegeven moment moeten we een lijn trekken en zeggen: dit pikken we niet.’ OR informatie 12 | december 2010 ■ 29 Pagina 28
Pagina 30Heeft u een mailing, issue of digi-brochures? Gebruik Online Touch: relatiemagazine online publiceren.
OR informatie, december 2010 Lees publicatie 21Home