Opinie Ambtenarenstatus Door Paul F. van der Heijden D e onderwijzer in dienst van een katholieke school is geen ambtenaar, de collega in dienst van een openbare school wel. De hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam is een ambtenaar, die aan de Vrije Universiteit in dezelfde stad niet. De medewerkers van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zijn ambtenaren, de portier waar je langs moet om het ministerie binnen te mogen niet. De medewerkers die in Den Haag op het ministerie de publieke omroepen onder zich hebben zijn ambtenaar, de medewerkers van de NOS en de andere publieke omroepen niet. Het zijn voorbeelden die duidelijk maken dat er weinig system in the madness zit als het gaat om het antwoord op de vraag of en zo ja waarom iemand ambtenaar is of niet. Lang, heel lang geleden, zat daar een zekere logica in. Degenen die voor de overheid werkten waren ambtenaar en de rest niet. Nu de overheid enorm is uitgebreid, er tal van functies zijn bijgekomen en de rol van de overheid sterk is veranderd, is de ambtelijke status niet meer nodig. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw is er een discussie gevoerd over de normalisatie van arbeidsverhoudingen bij de overheid. Dat heeft erin geresulteerd dat ook voor ambtenaren min of meer gewone cao’s worden afgesloten, zij het dat daar ook nog wel een belangrijk verschil is met de marktsector, gelegen in een zogeheten overeenstemmingsvereiste. In het kader van de normalisering van de arbeidsverhouding zou ook de speciale ambtenarenstatus moeten komen te vervallen. Er is immers geen enkele goede grond waarom mensen die precies hetzelfde werk doen, betaald worden vanuit dezelfde overheidspot een andere arbeidsrechtelijke status zouden moeten hebben. Er zijn nogal wat verschillen tussen de ambtenarenstatus enerzijds, en de status van werknemer in de zin van het Burgerlijk Wetboek anderzijds. Om te beginnen is het ontslagrecht Er zit weinig ‘system in the madness’ geheel anders, alsook de procesgang die tot uitspraken moet leiden. Voor ambtenaren bestaan tot op heden aparte rechters die tot in hoogste instantie oordelen over zaken waarvoor bij gewone werknemers de kantonrechter en uiteindelijk de Hoge Raad bevoegd zijn. Het nieuwe kabinet is voornemens de ambtenarenstatus af te schaffen. Dat is niet erg origineel, er is bij de Tweede Kamer al een wetsvoorstel ingediend door D66 dat dezelfde doelstelling onderschrijft. Er lijkt voor een dergelijk voorstel een meerderheid te zijn. De afschaffing van de ambtenarenstatus is al lang en veel bediscussieerd, de argumenten zijn Is de BV Rutte arboproof? O Door Jan Popma p 30 september werden, met het regeer- en het gedoogakkoord, de oprichtingsaktes voor de BV Herrijzend Nederland getekend. CEO Rutte en CFO Verhagen hebben een aantal vingerlikkend rechtse maatregelen bedacht om Nederland weer op de kaart te zetten. Flitsend. Dynamisch. En, geheel in de lijn van de laatste mode, maatschappelijk verantwoord. Nu veiliger, diervriendelij8 ■ OR informatie 12 | december 2010 ker en Nederlandscher dan ooit. Flitsend en dynamisch onder meer door twee kordate maatregelen. Er wordt flink het mes gezet in de subsidieruif voor jong gehandicapten en de sociale (lees: socialistiese) werkvoorziening. En de maximumsnelheid gaat naar 130 km per uur. Eindelijk mogen nijvere Nederlanders weer hardrijdend over ’s Heeren dreven zoeven, teneinde nog eerder op het kantoor te komen of na gedane duidelijk en er moet nu echt een beslissing genomen worden. Zoals al aangegeven is vrijwel ni te verdedigen dat mensen die he zelfde werk doen een zo verschil lende rechtspositie hebben. Doo de privatisering van de afgelope vijftien jaar is de ongelijkhe alleen nog maar toegeno men. Vanwege de Europese aanbestedingsregel moeten de lokale vervoersbedrij ven ook aanbesteed worden. Da heeft er doorgaans toe geleid da de ambtenarenstatus niet meer geldt voor het gemeentelijk vervoerbedrijf. Er is ook geen reden waarom die daar zou moeten ge den. Maar dat gaat ook op voor alle andere mensen die voor de overheid werken, slechts enkele uitzonderingen daargelaten als bijvoorbeeld de militairen en de rechterlijke macht. Paul F. van der Heijden is hoogleraar internationaal arbeidsrecht en kroon van de SER arbeid op tijd aan de gestampte pot te zitten. Letterlijk om de vi gers bij af te likken. De bonnenquota voor de verkeerspolitie ve dwijnen, godlof. De hermandad kan zich weer richten op zijn kerntaak – boeven vangen, in he bijzonder allerhande dierenbeulen. Het aanstellen, op voorspra van de PVV, van zogeheten anim cops geeft het diervriendelijke tin je aan het geheel. Waar politici spreken in termen van Nederland als een BV, staat die BV echter ook open voor een toets langs de maatstaf van de Arbowet. In dat licht bezien zijn de geschetste maatregelen mijns www.orinformatie Pagina 7

Pagina 9

Scoor meer met een online winkel in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden boeken online.

OR informatie, december 2010 Lees publicatie 21Home


You need flash player to view this online publication