Op de debatdag leer je hoe je een goede inleiding houdt. Je leert om niet te snel mee te gaan in wat de ander te vertellen heeft, maar om de aandacht bij je eigen standpunt te houden. 2. Breng structuur aan Zorg voor een herkenbare en logische structuur in je betoog. Het doel van een goede presentatie is dat de bestuurder denkt: zo had ik het nog niet bekeken, maar er zit zeker wat in. Tijdens de debatdag ga je oefenen met het structureren van je standpunt. Je krijgt van een deskundige jury feedback en persoonlijke tips. Een voorbeeld: ‘De or is van mening dat er meer gedaan moet worden aan agressie tegen medewerkers’. De structuur van een overtuigende presentatie zou er zo uit kunnen zien:   de bestuurder: waarom is deze bijdrage interessant genoeg om naar te luisteren? Misschien weet de bestuurder niet dat agressie tegen medewerkers bij de balie een probleem is, misschien heeft de or informatie die een ander licht op de oorzaken werpt, wellicht komt de or met goede voorstellen.   uiteenzetting van de relevante feiten. Hier zou de or cijfers kunnen presenteren over de toegenomen agressie, voorbeelden uit de praktijk of klachten die bij de or zijn binnengekomen.   met zijn standpunt: ‘De or is van mening dat er meer gedaan moet worden aan agressie tegen medewerkers’. Het is soms www.orinformatie.nl @informatief nodig om bepaalde begrippen toe te lichten: wat bedoelt de or bijvoorbeeld met ‘agressie’ en gaat het om agressie van medewerkers onderling of om agressie van bezoekers of klanten? Vergeet niet om de zaken duidelijk af te bakenen: hebben alle medewerkers met agressie te maken of alleen bepaalde groepen, functies of locaties? En wie zou er meer moeten doen tegen agressie: de bestuurder, leidinggevenden of collega’s?   het eigen standpunt worden naar voren gebracht en onderbouwd met bewijzen: wetenschappelijk onderzoek of praktijkervaringen. Houd ook rekening met mogelijke tegenargumenten.   een samenvatting van de belangrijkste argumenten en een herhaling van het standpunt of de bespreekpunten. Tot slot prob e ert de or om de gemoedstoestand van de bestuurder te beïnvloeden: die vindt toch zeker ook dat de or een belangrijk probleem op tafel legt? 3. Stel het geschilpunt vast In een goed debat gaan de deelnemers op zoek naar het punt waar ze het echt over oneens zijn: het geschilpunt. Waar verschilt de or in het bovenstaande voorbeeld nu echt van mening met zijn bestuurder? Dat collega’s te maken hebben met agressie, dat agressie met beleid te voorkomen is, dat het de taak van de bestuurder is om agressie tegen te gaan? Een overtuigende or weet ook (en vooral) de overeenkomsten tussen hem en de bestuurder te benoemen: waar zijn zij het wél over eens? Het overleg krijgt een heel andere sfeer als de overeenkomsten op tafel komen en het gesprek krijgt richting en diepgang als de discussie zich vervolgens kan beperken tot het geschilpunt. Tijdens de debatdag leren deelnemers om standaard-geschilpunten te gebruiken. Dat is een effectieve manier om stap voor stap te onderzoeken waar het echte verschil van mening zit. De gedachte is dat or en bestuurder tijdens het overleg oplossingen zoeken voor ‘problemen’. Or en bestuurder kunnen het oneens zijn over de analyse van het probleem of over de aanpak ervan. Zijn bestuurder en or het erover eens dat agressie tegen medewerkers een (toenemend) probleem is? Zo ja, vinden ze beiden dat het probleem zo ernstig is dat het serieuze aandacht verdient? Moet dat in de vorm van nieuw beleid of moet de organisatie het huidige beleid beter toepassen? Als or en bestuurder het niet eens zijn over (de ernst van) het probleem, dan is het zinloos om over nieuw beleid te praten. Eerst zal er consensus moeten zijn over de aard en omvang van het probleem. Oefenen Zorg voor een herkenbare en logische structuur in je betoog De debatdag biedt volop mogelijkheden om onder deskundige leiding te oefenen. Maar het is ook van belang om vooraf te oefenen in de eigen or. Vertel je verhaal maar eens zoals je het ook wilt brengen in het overleg. Hoe overtuigend is het? Zit er een structuur in? Hoe sterk zijn de argumenten? Hoe vloeiend weet je het verhaal te vertellen? Misschien zal dit oefendebat aanleiding zijn om het standpunt nog helderder te formuleren, bepaalde argumenten te heroverwegen of om een betere volgorde te zoeken. In ieder geval geldt dat als de bijdrage aan het overleg een of twee keer is geoefend, de kans veel groter is dat het verhaal goed voor het voetlicht komt in het echte overleg. Dan wordt het tijd voor het echte debat met de bestuurder over de kern van het geschil. Johannes Kooistra werkt als senior-trainer bij MEDE. Isaak Mol werkt als zelfstandig trainer en adviseur onder meer samen met het CAOP. Zij zijn de initiatiefnemers van de landelijke or-debattraining en -toernooi. OR informatie 1/2 | februari 2012  11 Foto's: Marion Winnink Pagina 10

Pagina 12

Interactieve digi-catalogus, deze relatiemagazine of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van digi reisgidsen.

OR informatie, januari/februari 2012 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication