grijpt en in staat is om te doen na een leerer nationale leersystemen, bedrijfsinterne leertrajecten en beschrijvingen van functies en competenties. Alle lidstaten werken aan een  Europese creditsysteem voor beroepsopleiding en -training opgezet, hetgeen werknemers in staat stelt om verkregen credits mee te nemen naar andere bedrijven en naar andewikkeling van innovatie, vaardigheden en functies in beeld gebracht. Voorgesteld wordt om sectorraden in te stellen die de ontwikkelingen van werkgelegenheid en vereiste vaardigheden en competenties kunnen volgen. door de 2020-strategie. Deze beoogt een slimme, duurzame en inclusieve groei van de Europese economie te bereiken met een hoog niveau van werkgelegenheid, productiviteit en sociale cohesie. Taakstellingen van 20 procent voor klimaatdoelen en alternatieve energiebronnen moeten daarbij leiden tot duurzaamheid, terwijl extra maatregelen moeten voorkomen dat mensen worden buitengesloten op de arbeidsmarkt. Competenties De druk op bedrijven om zich snel aan te passen aan de veranderende omgeving vertaalt  zegt de Europese Commissie, dat Europese werknemers steeds beschikken over de competenties die vereist zijn in een geglobaliseerde en veranderende wereld. In 2008 is daartoe  tieniveaus in termen van leerresultaten: elk niveau geeft aan wat een lerende weet, bewww.orinformatie.nl @informatief Europees Globalisering Aanpassings Fonds Dit fonds is opgericht in 2007 om werknemers die boventallig zijn door massaontslagen als gevolg van structurele economische veran doel is om de werkgelegenheid van de meest kwetsbare en laagstgeschoolde groepen werknemers te beschermen, met een minimum van  ondersteuning is twee jaar. In de eerste twee jaren ontving het fonds jaarlijks 14 aanvragen  gen in te dienen, voorzien van nationale herstelplannen. Maar, zegt de Commissie, de crisis heeft aangetoond dat herstructureringsplannen van multinationale bedrijven in hun internationale context geanalyseerd moeten worden omdat de groeiende grensoverschrijdende wederzijdse afhankelijkheid in de ketens en de toenemende complexiteit grote gevolgen met zich meebrengen voor leveranciers of klanten in andere delen van Europa. Daarvoor is een transnationaal perspectief nodig. Europese medezeggenschap en bescherming van werknemersrechten Een Europese richtlijn bevat minimumnormen die door lidstaten moeten worden vertaald naar nationale wetten. De eerste Eu    werknemersrechten bij collectief ontslag en overgang van onderneming. Daarna volgde de richtlijn Europese ondernemingsraden die de Eor toegang geeft tot het centrale management. Inmiddels is er ook een richtlijn over het informeren en raadplegen van werknemers bij grensoverschrijdende fusies, en een richtlijn ter waarborging van loonbetalingen aan werknemers bij insolventie van de werkgever. In het kader van de Europa 2020-strategie geeft DG Werkgelegenheid de komende jaren prioriteit aan de afstemming tussen Europese en nationale overlegniveaus bij internationale herstructurering, aan een Europese gedragscode en aan transnationale collectieve overeenkomsten. Transnationale collectieve overeenkomsten Bij zo’n zestig multinationals hebben management, Eor en vakbonden in een transnationale collectieve overeenkomst (TCO) afspraken gemaakt over herstructureringen. Zo’n TCO kan gaan over:          trokken Europese en lokale niveaus.  de organisatie.   Vooralsnog verbindt een TCO alleen de ondertekenende partijen en geen derden. Daarom worden er, binnen het kader van de Europese TCO als raam overeenkomst, nationale overeenkomsten afgesloten tussen de bestuurders en de or en/of de vakbonden. Dat een Europese TCO ook op alle nationale niveaus ondertekend moet worden om juridisch effect te hebben, ziet de Commissie als een knelpunt waarvoor een oplossing wordt gezocht. Een TCO kan de Eor handvatten bieden om de inzetbaarheid van alle Europese werknemers op lange termijn in het vizier te houden in relatie tot wijzigende omstandigheden en concernstrategie. Thales heeft zo’n employability-TCO, (zie OR informatie 6, juni 2010). Dat is van strategisch belang en van toegevoegde waarde voor het concern en de Eor. Tijdig aanpakken loont, want tijd is een cruciale factor in crisissituaties. Josee Lamers is jurist/expert Eor-zaken en directeur van Lamers ICM consultancy. josee@lamers-icmconsultancy.nl Geen tijdige informatie en raadpleging? De nieuwe aangescherpte definities van tijdige informatie en raadpleging zijn ook van toepassing op de artikel 13-overeenkomsten. Dat staat in de memorie van toelichting bij de gewijzigde Wet op de Europese ondernemingsraden. Bovendien is tijdige informatie en raadpleging een fundamenteel recht van werknemers volgens artikel 27 van het Handvest van Grondrechten! Maak er tijdig werk van met de bestuurder. OR informatie 5 | mei 2012 ■ 17 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve e-tijdschrift, deze weekblad of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van digitale brochures.

OR informatie mei 2012 Lees publicatie 25Home


You need flash player to view this online publication