cies in de wet is omschreven, is detachering.  bijvoorbeeld een jaar te werk gesteld bij een andere onderneming.    deze vorm vooral bij       personeelsbedrijven voor. Soms noemen zij zichzelf    fase) werkzaam zijn. Voordelen en nadelen    heden daarom vragen.    werkt en eigen baas zijn. Nadelen voor  van het werk, minder rechtsbescherming, slechtere arbeidsvoorwaarden, meer kans   gevolg van een recessie) vliegt men er het  en er wordt minder geïnvesteerd in scholing   mogen verzwakt, net ingewerkte mensen lo www.orinformatie.nl @informatief Op de lange termijn wordt het innovatievermogen verzwakt mensen moet gaan inwerken, er moet meer worden geregeld voor het middenkader en de  der loyaliteit, lagere motivatie en geringere   zich niet goed of verkeerd. Het gaat om de       zijn verschillende mogelijkheden. 1. Beschermingsstrategie.    van bedrijfsonderdelen en de flexibilisering  lang mogelijk ijveren voor vaste contracten. 2. Erkenningstrategie.  heeft aan flexibiliteit, wil daar wel het nodi 3. De feitenstrategie. Hierbij gaat het om een combinatie van bovengenoemde strategieën, waarbij goed ge waar zowel de onderneming, de flexwerker  meeste baat bij heeft. Meer concreet gaat het bij al deze zaken om het aanname- en ontslagbeleid, de arbozorg en de werktijdenregeling van het instem    cao, de arbeidsomstandigheden en werk- en   voorstellen te doen. Als basis voor het orwerk geldt het informatierecht (artikel 31), ook over de flexibilisering. Saillant is dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat ook onderkende. Najaar 2012 wordt flex toegevoegd aan artikel 31b. Maar hoe ontwikkel je als or een concreet beleid ten aanzien van flexibilisering?    dering.    een rij te zetten. Hoe groot is de vaste en  soorten flexibele arbeidsrelaties komen voor, waarom, wat is de behoefte en hoe        dat naar de achterban.    voordelig voor het bedrijf is als de directe   nen er berichten in de media dat goed  nawerk lijkt te komen.         gezonde flex-beleid van de onderneming der welke voorwaarden en omstandigheden welke flexibele arbeidsrelaties wel of      Niko Manshanden is adviseur medezeggenschap bij FNV Bouw. OR informatie 10 | oktober 2012 ■ 19 Pagina 18

Pagina 20

Voor folders, online kranten en onderwijscatalogussen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw flyers.

OR informatie oktober 2012 Lees publicatie 29Home


You need flash player to view this online publication