Nieuw axioma. Leidinggeven is wezenlijk anders dan managen. De samenstelling van Werkend Nederland verandert. Zij laat zich niet meer leiden als een homogeen collectief. De individuele differentiatie in de basisbehoeften van werknemers wordt steeds belangrijker voor de prestatie van organisaties. Dit vraagt om een vernieuwing van leiderschap. Het gaat de werknemers van deze tijd niet meer alleen om loon, juist de zingeving in het werk is steeds meer belangrijk. Dat vraagt om een andere invulling van sturing. In alle type organisaties blijken klassieke managementstijlen steeds minder effectief in het behalen van de organisatiedoelen. Sturen op de werknemer als productiemiddel, een kostenschadegeval of risicofactor heeft zijn maximale invloed op de productiviteit bereikt. De groep ‘leidinggevenden’ behalen wel meer productiviteit dan deze klassieke ‘managers’, omdat zij werknemers fundamenteel anders benaderen. Volgens prof. dr. Willem van Rhenen onderscheidt het mensbeeld ‘managers’ van ‘leidinggevenden’. Leidinggeven handelen van nature anders, waardoor werknemers ander gedrag gaan vertonen en de productiviteit als gevolg stijgt. Managers en leidinggevenden reageren op hun werknemers gebaseerd op de overtuiging die zij van hen hebben. Hun mensbeeld verschilt, en dat betekent dat managers en leidinggevenden op een andere wijze met werknemers omgaan. Ervaringen en gebeurtenissen uit het verleden zijn hierbij bepalend. Zijn de ervaringen negatief, dan kunnen deze managers weerhouden bewust te zijn van veranderingen en anders naar werknemers te kijken. Zeker in tijden waarin organisaties onder druk staan, of moeten veranderen, spelen managers en leidinggevenden een sleutelrol in het op peil houden van de motivatie en de energie van werknemers. De wijze waarop zij acteren verschilt. Uit de wetenschap en de praktijk blijkt dat tijdens reorganisaties mensgericht sturen het verschil maakt in de productiviteit en de resultaten. Dat betekent denken en werken vanuit een integraal mensbeeld. Dit zorgt voor een basis voor leidinggevenden om te kunnen sturen op basisbehoeften van alle werknemers. Het is juist de zingevende component – naast de fysieke en mentale manifestatie- dit het mensbeeld integraal maakt. Focus op de basisbehoeften van de werkende mens is hierbij het uitgangspunt. In tijden van voor- en tegenspoed vraagt het van leiders moed om deze koers te varen. Een duidelijke visie, effectieve communicatie en vertrouwen van werknemers zijn hierbij onontbeerlijk.1 De nieuwe leidinggevenden die hoge verwachtingen van hun mensen hebben én er daarbij uitgaan dat ieder mens het verschil maakt, geven werknemers het gevoel dat zij er toe doen. Zo vergroten zij de bevlogenheid en verbeteren de prestaties. Veel leidinggevenden weten echter nog onvoldoende aan welke knoppen ze kunnen draaien om voor mensen het werk gezond en leuk te houden, of – nog sterker - de mate waarin werknemers écht zin in werk hebben (verder) te vergroten. Wanneer leidinggevenden bewust zijn van het integrale mensbeeld dat hieraan ten grondslag ligt, dan volgt gewenst gedrag meer vanzelf. Dr. Albert Ellis stelt dat onze reactie primair bepaald wordt door onze overtuigingen. Ellis legt middels een simpel schema uit hoe overtuigingen emoties en gedrag bepalen. (A) Er is een gebeurtenis (B) Je hebt een overtuiging (C) Je hebt een automatische reactie op (B) de overtuiging én niet op (A) de gebeurtenis Als de overtuiging verandert, dan is de reactie ook anders. De gebeurtenis is niet de oorzaak, het is de overtuiging die de reactie veroorzaakt. Zo werkt het ook met ons 1 Van Muijen, J.J. (2003) Leiderschapsontwikkeling: het hanteren van paradoxen. Universiteit Nyenrode. Breukelen. Pagina 33
Pagina 35Interactieve internet catalogus, deze folder of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van web PDF's.
OR informatie oktober 2012 Lees publicatie 29Home